Årets drømmearbeidsgivere er kåret.Talentutviklingsekspert mener betydningen av slike studentkåringer er overvurdert. (Bilde: Colourbox)

UNIVERSUM STUDENT SURVEY 2013

Her vil norske teknologi-studenter helst jobbe

Norske bedrifter er blitt mer attraktive.

Universum Student Survey

  • 10417 studenter svarte på undersøkelsen, i perioden januar til mars 2013.
  • Ingen bedrifter betaler for å være representert på undersøkelsen.
  • Bedriftene kan i etterkant kjøpe analysene.

Studentenes drømmearbeidsgivere

PlassIT-bedrifterTeknologibedrifter
1GoogleStatoil
2MicrosoftAker Solutions
3Bekk ConsultingKongsberg Gruppen
4StatoilMulticonsult
5FuncomNorconsult
6Opera SoftwareFMC Technologies
7Cisco SystemsStatkraft
8CapgeminiSintef
9TelenorSweco
10AccentureSubsea 7
11Finn.noDet Norske Veritas
12IBMRambøll
13SteriaHydro
14Kongsberg GruppenSchulmberger
15ForsvaretRolls-Royce
16EVRYSiemens
17Aker SolutionsAibel
18OracleCOWI
19SintefConocoPhillips Norge
20DnBNational Oilweel Varco

Studenter ved disse studiestedene svarte

Educational institution abroad (via ANSA)
Høgskolen Sør Trøndelag
Handelshøyskolen BI
Universitetet i Agder
Høgskolen i Ålesund
Høgskolen i Telemark
Høgskolen i Stord/Haugesund
Høgskolen i Narvik
Høgskolen i Gjøvik
Høgskolen i Bergen
Høgskolen i Oslo
Markedshøyskolen (Campus Kristiania)
Høgskolen i Nord-Trøndelag
Høgskolen i Vestfold
Universitetet i Oslo
Norges Handelshøyskole (NHH)
NITH
Universitetet i Stavanger
Høgskolen i Buskerud
Høgskolen i Østfold
Høgskolen i Molde
Universitetet i Tromsø
NTNU
Universitetet i Bergen
Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB)

Universums årlige kåring av drømmearbeidsplasser viser at norske IT-selskaper er blitt mer attraktive blant studenter.

Tidligere har lista vært fullstendig dominert av store, globale selskaper.

I år har trenden snudd, og flere IT-studenter vil jobbe i for eksempel Bekk Consulting, som hoppet helt opp på tredjeplass, og Funcom på femteplass. På niendeplass finner vi Telenor, på 11. plass ligger Finn.no og på 14. Kongsberg Gruppen.

– Dette vitner om at det norske næringslivet står sterkt blant landets studenter, sier ekspert på merkevarebygging Carlo Duraturo i Universum Norge.

På første- og annenplass er henholdsvis Google og Microsoft, akkurat som årene før.

Les også: Disse kvalitetene leter hodejegerne etter

Får mer globalisert arbeidsliv

Den samme trenden kan leses ut av  listen over hvilke ingeniør- og teknologibedrifter studenter helst vil jobbe i:

De første fem plassene innehas av norske selskaper, med Statoil på toppen, etterfulgt av Aker Solutions, Kongsberg Gruppen, Multiconsult og Norconsult.

Generalsekretær i Nito, Steinar Sørlie, sier at det er vanskelig å tolke disse resultatene. 

– Det er vanskelig å sammenligne hvem det er best å jobbe for. Men det kan være noe i at den norske samarbeidsmodellen har vist seg å fungere svært bra i arbeidslivet. Gjennom globalisering har også norske bedrifter blitt stadig mer internasjonale.

Sørlie ønsker at den norske modellen som kjennetegnes av flatt hierarki skal tas vare på selv om bedriften blir mer global.

Les også: Tre trinn til høyere lønn

- Sløser bort penger

Daglig leder Even Sandvold Roland i employer branding-byrået Rotor, mener at mange bedrifter overvurderer betydningen av kåringer som Universum sin.

– Employer branding handler om å skape en fantastisk arbeidsplass og fortelle de rette menneskene om det. Det er et verktøy for å lykkes med rekruttering, beholde talentene og skape engasjement og stolthet internt.

Han legger til at bedrifter som havner på toppen av slike studentkåringer er de som når bredt ut og måler aksept blant store studentgrupper. I følge Sandvold Roland bruker disse bedriftene store summer på å profilere seg selv blant studentene.

– Det er flere som bruker svimlende summer på åpen bar, fester, bedriftspresentasjoner og dyre sponsoravtaler. Studentene på de attraktive studieretningene kan spise gratis på restaurant året rundt. Slike undersøkelser er ikke en god målestokk for alle bedrifter, mener han.

Les også: Dette blir ingeniører spurt om på jobbintervju

Rasjonelt og emosjonelt valg

Han er redd nyansene forsvinner:

– Det er mange bedrifter som virkelig lykkes, men som aldri vil kunne havne på en slik liste selv om de har en perfekt merkevare og god avkastning på kommunikasjonen, fordi de ikke vinner popularitetskonkurransen.

Sandvold Roland stiller seg undrende til hvorvidt bedriftene som scorer høyest på målingene får god avkastning i jakten på talentene.

– Valg av arbeidsgiver er både et rasjonelt og emosjonelt valg, og det er ikke ukomplisert å skulle måle slikt i undersøkelser. De fleste kan tilby lønn og sammenlignbare goder. Valget er i langt større grad identitetsskapende enn før. Arbeidstakerne jakter på en arbeidsgiver som byr på utfordring, utvikling og det samme verdigrunnlaget som dem selv.

Les også: Derfor vil de bli ingeniører

Kan foreslå bedrifter selv

Til sammen har 10.417 studenter svart på undersøkelsen.

Ifølge Jannicke Klock i Universum fikk studentene presentert en liste med ca 130-150 arbeidsgivere, som er tilpasset deres studiebakgrunn.

Studentene fikk blant annet disse spørsmålene:

  • Kryss av alle bedrifter du er kjent med
  • Av disse, hvilken kan du vurdere å arbeide for?
  • Av de du kan vurdere å arbeide for, hvem er din drømmearbeidsgiver?

– På alle spørsmål er det et åpent felt, så studenten kan også selv skrive inn sin favorittbedrift om den ikke finnes på listen. Listen er kun et hjelpemiddel og ingen bedrifter betaler seg til plass på denne, sier Jannicke Klock i Universum.

Les også:

Vil gjøre ingeniørutdanningen dyrere

Her mangler 32 000 kloke hoder

– Lønn er ikke viktig

Ingeniørene er de minst empatiske