Konseptstudien Panamera Sport Turismo demonstrerer teknologien som vil komme i Porsches kommende ladbare hybrider. (Bilde: Porsche)
Porshce-sjef Matthias Müller viser fram konseptet Panamera Sport Turismo i Paris. (Bilde: Porshce)
Konseptstudien Panamera Sport Turismo demonstrerer teknologien som vil komme i Porsches kommende ladbare hybrider. (Bilde: Porsche)
Konseptstudien Panamera Sport Turismo demonstrerer teknologien som vil komme i Porsches kommende ladbare hybrider. (Bilde: Porsche)

Porsche Panamera Sport Turismo-konsept

Her er Porsches nye plug-in-hybrid

Porsche putter et digert litiumionebatteri i sin Panamera.

En ladbar Panamera er et av konseptene Porsche har tatt med seg til årets bilmesse i Paris.

Under skallet på den romslige sportsbilen (4 950 mm lang og 1 990 mm bred) sitter det Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG beskriver som nestegenerasjons hybridsystem.

Porsches kommende plug-in-hybrider skal tituleres som «e-hybrid».

Les også: Verdens dyreste hybrid

0-100 km/h: <6 s

Porsche Panamera finnes allerede på markedet som hybrid. Men denne har mindre elmotor og et nikkelmetallhydridbatteri som ikke kan lades på forhånd.

I konseptversjonen er batteriet et litiumionebatteri med relativt stor energikapasitet, 9,4 kWh.

– Omfanget er omtrent identisk med NiMH-dbatteriet, men litiumionebatteriet har større energitetthet og er i stand til å levere mer effekt. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går på under seks sekunder, opplyser Porsche.

Les også:

Ny superhybrid fra Porsche  

Porsche presser grenser  

Konseptstudien Panamera Sport Turismo demonstrerer teknologien som vil komme i Porsches kommende ladbare hybrider.
Porsche Panamera skal være i stand til å kjøre helelektrisk i hastigheter helt opp i 130 kilometer i timen. Porsche

0,35 liter på mila

Batteriet gir strøm til en elmotor som yter 70 kW. Den jobber sammen med en frontmontert V6 med 245 kW effekt.

Bilen skal være i stand til å kjøre helelektrisk i hastigheter helt opp i 130 kilometer i timen. Porsche har utstyrt bilen med en såkalt «e-charge»-funksjon som sørger for at det ved et knappetrykk kun er forbrenningsmotoren som er i drift og at det kun går strøm inn på batteriet, ikke ut.

– Dette er spesielt nyttig når du kjører på motorvei og senere skal kjøre gjennom et bysentrum der det er forbudt med lokale utslipp, påpeker Porsche.

Batterirekkevidden oppgis til 30 kilometer. Det gir et kombinert forbruk på 3,5 liter/100 kilometer og et utslipp på 82 gram CO2 per kilometer (NEDC).

Fikk du med deg disse sakene?

Tesla-SUV får falkevinger

Klar for masseproduserte hydrogenbiler

Snart en milliard biler i verden

Landets raskeste drosje

Her kjører landets første hydrogenbuss

– Denne bilen må bli 100000 kroner billigere