PROSJEKTER

Her er lista: Vegvesenet prioriterer disse store veiprosjektene

Statens vegvesen har prioritert 20 vei- og tunnelprosjekter for de neste seks årene.

Vegvesenet anbefaler å prioritere byggingen av E6 Megården - Mørsvikbotn i Sørfold i Nordland. Slik ser noe av planene til den nye veien på 45 kilometer ut. Den vil erstatte 11 tunneler som ikke oppfyller EU-krav.
Vegvesenet anbefaler å prioritere byggingen av E6 Megården - Mørsvikbotn i Sørfold i Nordland. Slik ser noe av planene til den nye veien på 45 kilometer ut. Den vil erstatte 11 tunneler som ikke oppfyller EU-krav. Illustrasjon: Statens vegvesen
10. mai 2022 - 11:53

I dag ble forslaget om rekkefølge oversendt til Samferdselsdepartementet.

Vegvesenet anbefaler at disse utbyggingsprosjektene prioriteres i de neste fem årene:

  • E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner
  • E134 Røldal-Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder
  • E6 Megården-Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder
  • E16 Hylland-Slæen (Vestland), 1,64 milliarder

– De fire prosjektene er helt klare for start, og det er kun politisk behandling som mangler, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland under en pressekonferanse i dag.

Der presenterte hun sammen med direktørene Kjell Inge Davik (Utbygging) og Bjørn Laksforsmo (Drift og vedlikehold) Vegvesenets prioriteringsliste for årene 2023-2027.

Lista ble i dag sendt til Samferdselsdepartementet i forarbeidet til Statsbudsjettet for 2023.

- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet, bærekraft og hvor langt prosjektet er kommet er kriteriene for prioriteringene, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. I bakgrunnen vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet, bærekraft og hvor langt prosjektet er kommet er kriteriene for prioriteringene, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. I bakgrunnen vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

– De fire prosjektene kan startes umiddelbart, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

– Det første prosjektet er viktig for Oslo og Østlandet. Røldal-Seljestad er et viktig øst-vest-samband og viktig for tungtransporten. Megården-Mørsvikbotn har veldig mange tunneler som er veldig dårlige, og i tillegg dårlige omkjøringsmuligheter; en 11 timers tur om Sverige. Og E16 Hylland-Slæen handler om tunnel- og rassikring, fortalte Davik.

Dette er første gang at Statens vegvesen har laget en oversikt over hvilke av de store veiprosjektene i Nasjonal transportplan (de på over en milliard kroner) som skal prioriteres. Lista inneholder 20 veiprosjekter over hele landet. De har en samlet prislapp på om lag 155 milliarder kroner.

Resten av de 20 store prosjektene som prioriteres ser slik ut, og dette er prosjekter som ikke er like gryteklare som de fire første:

Prosjekt Kostnadsprognose i mrd. 2023-kr.
E134 Saggrenda-Elgsjø 2,44
E45 Kløfta 1,23
E16 Arna-Stanghelle 14,93
E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast) 41,14
E18 Retvet-Vinterbro 8,39
E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) 26,54
E134 Dagslett-kryss E18 4,16
E10 Nappstraumen-Å 1,28
E39 Volda-Furene 1,1
E39 Storhaugen-Førde 3,29
Rv. 22 Glommakryssing 3,22
Rv. 5 Erdal-Naustdal 2,29
E39 Ålgård-Hove 4,25
E8 Flyplasstunnelen Tromsø 1,96
Rv. 36 Skjelsvik-Skyggestein 5,77
Rv. 19 Moss 5,24

De to siste prosjektene er minst modne, som Vegvesenet uttrykker det.

Og noen mindre prosjekter

I tillegg leverer Vegvesenet en prioriteringsliste på mindre prosjekter (på under 1 milliard kroner). Samlet prislapp er på rundt sju milliarder kroner. For enkelte av disse er arbeider og delprosjekter i gang. Det dreier seg om disse veiene:  

Prosjekt

Sted

Rv. 291 Holmenbrua

Drammen (Viken)

Rv. 509 Kontinentalveien-Sundekrossen

Stavanger - Sola (Rogaland)

Rv. 426 Gamle Eigerøyveien-Hovlandsveien

Eigersund (Rogaland)

E39 Bjerkeset-Astad

Gjemnes (Møre og Romsdal)

Rv. 9 Utbedringsstrekning Setesdal

Bykle og Bygland (Agder)

Rv. 41 Utbedringsstrekning Treungen-Vrådal, Nes-Kyrkjebygda

Nissedal (Vestfold og Telemark)

E134 Arm Husøy hamn

Karmøy (Rogaland)

E134 Espelandssvingane (Haugalandspakka)

Vindafjord (Rogaland)

Rv. 7 Ørgenvika-Svenkerud

Nes og Krødsherad (Viken)

Rv. 52 Gol-Vestland grense

Gol (Viken)

Rv. 3 Østerdalen (Fjell-Opphus)

Stor-Elvdal (Innlandet)

Rv. 70 Oppdal-Sunndalsøra

Oppdal (Trøndelag) og Sunndal (Møre og Romsdal)

E6 Grøndalselv-Namsskogan

Namsskogan (Trøndelag)

E6 Namsskogan-Nordland grense

Namsskogan (Trøndelag)

Rv. 80 Sandvika-Sagelva

Fauske og Bodø (Nordland)

Rv. 80 Adkomst ny Bodø lufthavn

Bodø (Nordland)

E6 Narviktunnelen

Narvik (Nordland)

Rv. 94 Akkarfjord-Jansvannet

Hammerfest (Troms og Finnmark)

Rv. 94 Mollstrand-Grøtnes

Hammerfest (Troms og Finnmark)

I tråd med porteføljeprioriteringer vil Vegvesenet en gang i året vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i NTP før eventuell oversendelse til politisk behandling.

– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostnadene går ned, sier vegdirektøren.

Dette er første gang at Statens vegvesen har laget en anbefalt rekkefølge for de store prosjektene.

Statsråden: – Må prioritere hardere

Såkalt porteføljestyring ble foreslått i NTP for 2022-2033. Virksomhetene skal anbefale omfang og rekkefølge for de prosjektene som ligger i NTP. Her kan endringer i prosjektene bety at rekkefølgen endrer seg. Virksomhetene skal komme med en oppdatert porteføljeprioritering hvert år. I år er det første gang det blir gjort, og Staten vegvesen er først ute.

– Vi politikere gjør de endelige valgene, men denne metoden vil gjøre det enklere for oss å velge å starte de prosjektene som vil gi mest tilbake til samfunnet. Gode faglige råd er særlig viktige nå som som vi ser at vi vil måtte prioritere hardere framover, sier samferdselsministeren i en pressemelding.

I tillegg til oppdraget om porteføljeprioritering, har Samferdselsdepartementet bedt Statens vegvesen om en vurdering av om veinormalene bør justeres, og om dette vil påvirke prosjektene i porteføljen. Det får Samferdselsdepartementet svar på i juni. Stortinget har blant annet bedt departementet om å vurdere en høyere terskel for bygging av firefelts motorveier.

– Når dette oppdraget er levert, vil jeg ha et godt grunnlag for å vurdere både størrelse på og rekkefølge av veiprosjektene. Det er brukt og skal brukes store summer på samferdselsinfrastruktur de kommende årene, selv om vi ser at vi nok ikke får så stor vekst som NTP la opp til, sier Jon-Ivar Nygård i meldingen.

Line Gevelt Andersen og Javed Kurd.
Les også

En podkast om podkast: – Nå er det mulig å lage lyd som oppleves tredimensjonalt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.