A350 XWB Ultra Long Range, ferdiglakkert i lanseringskundens farger.
A350 XWB Ultra Long Range, ferdiglakkert i lanseringskundens farger. (Romain Peli - master films)

AIRBUS 350-900 ULR

Her er flyet som skal settes inn på verdens lengste flyrute

A350 ULR er konstruert for 20-timers flyturer.

Kapabelt til å fly 9.700 nautiske mil nonstop, noe som betyr rundt 20 timer i lufta, vil Airbus 350-900 ULR neppe gjøre navnet til skamme.

ULR står i denne sammenhengen for «ultra long range».

Mandag melder Airbus at det første eksemplaret nærmer seg ferdig. Det har nettopp blitt tauet ut av lakkeringshangaren i fargene til lanseringskunden Singapore Airlines.

Flere USA-ruter

Flyselskapet har bestilt sju ULR-versjoner som samtlige er under bygging. 

Det første A350-900 ULR-flyet ble rullet ut av fabrikken i Toulouse i februar. Første flygning med dette flyet (serienummer 216) fant sted 23. april. Siden den gang har det blitt gjennomført et flytestprogram som har fokusert på drivstoffsystemet.

Dette er det første A350 ULR-flyet som skal leveres om en drøy måned. Foto: Romain Peli - master films

Dette er redesignet slik at det er mulig å ta med 24.000 liter ekstra drivstoff (17 prosent økning sammenlignet med standard A350-900) uten å montere flere drivstofftanker. Ifølge Airbus gjenstår det fortsatt noe testing. ULR-versjonen kan også kjennes igjen ved at de oppoverbøyde vingetippene er noe forlenget.

Det første flyet som etter planen skal overleveres i september (MSN 220) er altså nettopp blitt ferdig lakkert, og nå pågår kabininstallasjonen.

Jomfruferden med A350 ULR for tre måneder siden. Nå testes drivstoffsystemet og effekten av nye vingetipper. Foto: Airbus

Singapore Airlines skal i oktober sette inn flyet på ruta hjemme fra Changi til Newark utenfor New York.

Det er fem år siden selskapet sist fløy denne ruta som regnes som verdens lengste. Nøyaktig distanse vil variere noe, det kommer blant annet an på jetstrømmene, men skal ligge på rundt 8.700 nautiske mil (16 tusen kilometer) med en flytid på opp til nærmere 19 timer.

Senere i 2018 skal flytypen også brukes på direkteruter mellom Singapore og Los Angeles og San Francisco.

Det har ikke vært voldsomt med nybestillinger på A350 XWB det siste året. Per juni har Airbus bokført bestillinger på 882 fly fra 46 kunder. Én av dem er SAS, som får det første av åtte bestilte fly neste år.

Trenger mer nyttelast

Fram til høsten 2013 fløy Singapore Airlines til New York med A340-500 med kun businesseter om bord. Foto: Singapore Airlines

På papiret vil A350-900 ULR kunne utføre det meste som kan tenkes av direkteruter på kloden. Men også med denne maskinen vil det være begrensninger på passasjerkapasiteten. 

ULR-versjonene til Singapore Airlines har kapasitet til maksimalt 161 passasjerer i en toklasseinndeling: 67 på businessklasse og 94 på premium økonomi. De 21 standard A350-ene som selskapet flyr med i dag, er konfigurert med 253 seter (42 businessklasse, 24 premium økonomi og 187 økonomi).

Slik blir premium økonomi-setene i Singapore Airlines' A350-900 ULR. Foto: 

Ikke bra nok, mener det australske flyselskapet Qantas som for snart et år siden lanserte «Project Sunrise» som kort fortalt går ut på å få tak i nye passasjerfly med større rekkevidde, og ikke minst med en rekkevidde som monner, innen 2022. 

Qantas-sjef Alan Joyce har påpekt at verken A350-900 ULR eller B777X fra Boeing vil være i stand til å fly med full passasjerkapasitet på direkteruter han ønsker seg. For eksempel Sydney-London, Brisbane-Paris og Melbourne-New York.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)