Qantas starter om fem måneder direkteflygning mellom Perth og London med slike Boeing 787-9. Men for å klare å fly til Heathrow fra Sydney, kreves en ny flytype eller modifisering. (Bilde: Qantas/Great circle maker)

DE LENGSTE FLYRUTENE

Planlegger nye flyruter som er lengre enn noen som finnes i dag

Men først må Qantas få Boeing og Airbus til å lage langdistansefly som klarer jobben.

London-Sydney. Det er en distanse på 17.000 kilometer. Å fly ei slik rute nonstop, med en nyttelast som monner, klarer ingen av dagens langdistansefly i dag. Heller ikke de som er i ferd med å bygges.

Ikke holdbart, mener det australske flyselskapet Qantas som nå krever at duopolistene i Seattle og Toulouse får fortgang i utviklingen av passasjerfly med ultrarekkevidde.

Nye ultralange direkteruter

Qantas-sjef Alan Joyce har skrevet brev til både Boeing-sjef Dennis A. Muilenburg og Airbus-sjef Fabrice Brégier der han påpeker at de to er i ferd med å produsere fly som «kun nesten klarer å gjøre jobben».

Spesifikt peker han ut A350-900ULR fra Airbus og B777X fra Boeing.

Qanta lanserte i august «Project Sunrise», som kort fortalt går ut på å få tak i nye passasjerfly med større rekkevidde. Qantas tror videreutvikling de kommende årene vil gjøre det mulig å komme i mål. Og den mener selv at de har en unik operasjonell erfaring som gjør dem rustet til å være flyselskapet som bidrar til å tette dette gapet.

Blant nye direkteruter som står øverst på Qantas' ønskeliste er for eksempel:

  • Sydney (SYD)-London (LHR): 9.188 nautiske mil (17.016 kilometer)
  • Brisbane (BNE)-Paris (CDG): 8.927 nautiske mil (16.533 kilometer)
  • Melbourne (MEL)-New York (JFK): 9.015 nautiske mil (16.696 kilometer)

Både Airbus og Boeing har til sammenligning oppgitt rekkevidden på sine kommende A350-900ULR og B777-8 til 8.700 nautiske mil.

Men det vil være begrensninger på passasjerkapasiteten. For eksempel ligger det an til at Singapore Airlines vil måtte nøye seg med 162 seter fordelt på business og premium økonomi for å klare en rekkevidde på 8.700 nautiske mil, som vil være behovet når de gjeninnfører flyruta fra Changi til New York neste år med den nye ULR-versjonen.

Et spørsmål om nyttelast

Nå er det selvsagt fullt mulig å fly også eksisterende passasjerfly nonstop på slike ruter. Noe for eksempel Qantas selv gjorde i 1989 da de fløy fra London til Sydney med en Boeing 747-400 jumbojet.

Og ikke minst oppvisningsflygningen da Boeing 777-200LR ble introdusert i 2005 med å fly fra Hong Kong til London østover. Det er 11.664 nautiske mil (21.602 km). Da var det kun 27 om bord, hvorav åtte var piloter, noe som i grunn understreker poenget med at flyene ikke er i stand til å frakte med seg nok nyttelast over slike distanser.

Artikkelen fortsetter under bildet.

For tre år siden åpnet Qantas direkterute mellom Sydney og Dallas med A380-800. Dette er 7.454 nautiske mil/13.804 kilometer.
For tre år siden åpnet Qantas direkterute mellom Sydney og Dallas med A380-800. Dette er 7.454 nautiske mil/13.804 kilometer. Foto: Brandon Wade

Med sin beliggenhet er det ikke unaturlig at Qantas er blant dem som er mest utålmodig når det gjelder å øke rekkevidden på langdistanseflyene.

– Derfor har vi utfordret Boeing og Airbus om å kunne levere fly som klarer slike ruter med full nyttelastkapasitet innen 2022. Dette vil bli en av de strategisk viktigste flybestillingene i Qantas-historien, sa Joyce på en resultatpresentasjon for en måned siden. 

De lengste direkterutene

Ei flyrute mellom Sydney og London vil bli verdens lengst. 

Avstandene her er vel å merke etter storsirkel-beregninger. Det er slettes ikke alltid at flyrutene følger disse nøyaktig. Det gjelder for eksempel det som i enkelte sammenhenger regnes som verdens lengste flyrute:

Når Air India flyr sine Boeing 777-200LR fra Delhi til San Francisco, flyr de ikke polarrute, men i stedet omveien østover over Stillehavet. Det er rundt 1.200 kilometer lengre, men 1-3 timer mindre i flytid takket være jetstrømmene. Air India oppga selv ruta til 15.140 kilometer da de startet å fly denne i oktober i fjor. Korteste distanse mellom Delhi og San Francisco over Nordpolen er til sammenligning 12.402 kilometer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

B777-200LR-flyet som fløy stillehavsruta fra Delhi til San Francisco 15-16. oktober i fjor.
B777-200LR-flyet som fløy stillehavsruta fra Delhi til San Francisco 15-16. oktober i fjor. Foto: Air India

Wikipedia opererer imidlertid med Qatar Airways' direkterute fra Doha til Auckland på New Zealand som den lengste. Distansen mellom DOH og AKL er 7.848 nautiske mil (14.535 kilometer). Boeing 777-200LR brukes også på denne ruta som åpnet i februar i år.

Emirates holder til noen mil øst, og deres direkterute til Auckland med Airbus A380-800 er dermed strået kortere. Korteste distanse mellom flyplassene i Dubai i De forente arabiske emirater (DXB) og Auckland er 7.668 nautiske mil (14.201 kilometer). Denne ruta ble startet opp i mars i fjor. Begge disse har en flytid vestover på over 17 timer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ruta mellom Doha og Auckland regnes gjerne som verdens lengste.
Ruta mellom Doha og Auckland regnes gjerne som verdens lengste. Foto: Qatar Airways

Neste år starter Qantas opp Perth-London, som med sine 7.829 nautiske mil (14.499 kilometer) vil plassere seg mellom de to «sandkasse-rivalene».

Firedagers flyrute

– Da vi startet Kangaroo-ruta til London i 1947, tok det fire dager og ni mellomlandinger. Nå vil det kun ta 17 timer fra Perth nonstop, sa Joyce da ruta ble lansert.

Qantas er i disse dager i ferd med å ta imot sine første Boeing 787-9 Dreamliner, konfigurert med 236 passasjerseter i tre klasser, som blant annet skal settes inn på denne ruta fra mars 2018. Men selskapet har også lyst til å fly direkte til Europa fra de østlige delene av Australia. Slike direkteflygninger kan redusere reisetida med opp til fire timer og dessuten redusere risikoen for forsinkelser og avbrudd mellomlandinger fører med seg. 

United Airlines skal om en måned starte direkterute mellom Los Angeles og Singapore med B787-9. Dette er 7.621 nautiske mil og vil ta opp til 18 timer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Singarpore Airlines mottok dette A350-flyet som samtidig var Airbus-fly nummer ti tusen. Neste år er flyselskapet lanseringskunde på A350ULR.
Singarpore Airlines mottok dette A350-flyet som samtidig var Airbus-fly nummer ti tusen. Neste år er flyselskapet lanseringskunde på A350ULR. Foto: GOUSSE Herve - MasterFilms

En annen langrute som starter neste år, er altså Singapore-New York. Det skjer med den nye A350-900ULR (Ultra-Long Range), med 17 prosent mer drivstoffkapasitet enn vanlig 900 og 280 tonn maksimal avgangsvekt i stedet for 268 tonn MTOW. Lanseringskuden Singapore Airlines fløy denne ruta fram til høsten 2013 med A340-500 med kun businessklasse.

Korteste distanse mellom Changi (SIN) og Newark (EWR) er 8.285 nautiske mil (15.344 kilometer), altså marginalt lengre enn stillehavsruta mellom Delhi og San Francisco, men det flys litt omvei for å utnytte jetstrømmene, slik at den reelle distansen typisk vil være rundt 8.700 nautiske mil (16.112 kilometer).

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik er Air Indias gamle atlanterhavsrute og nye stillehavsrute fra DEL til SFO.
Slik er Air Indias gamle atlanterhavsrute og nye stillehavsrute fra DEL til SFO. Foto: Flightradar24

To soloppganger

Navnet Qantas har gitt til det nye prosjektet, «Sunrise», er ikke tatt ut av det blå, men en påminnelse om en ærerik langdistanse-innsats under Andre verdenskrig:

Etter at Singapore ble erobret av Japan i februar 1942, mistet Australia flyforbindelsen til Storbritannia. Løsningen ble at britiske Royal Air Force (RAF) avså fem PBY Catalina sjøfly til Qantas Empire Airways som opererte ei topphemmelig rute mellom Australia og Sri Lanka fra 1943 og ut krigen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Under krigen fløy Qantas langdistanse med PBY Catalina.
Under krigen fløy Qantas langdistanse med PBY Catalina. Foto: Qantas

Dette ble verdens lengste fast oppsatte nonstoprute. Korteste avstand mellom Perth og innsjøen Koggala på sørspissen av Sri Lanka er 5.632 kilometer (3.041 nautiske mil). Ifølge en gjennomgang hos australske myndigheter, ble det gjerne fløyet 3.500 nautiske mil med en gjennomsnittlig flytid på 28 timer. Rekorden var 32 timer, 9 minutter.

For å kunne ha med nok drivstoff var antall passasjerer begrenset til kun tre pluss 69 kilo post. Alt av våpen og ballistisk beskyttelse var også fjernet. Flygerne navigerte etter stjernene i radiostillhet, med unntak av en kort værmelding i morsekode ved midnatt. På de langvarige flygningene kunne mannskap og passasjerer få med seg soloppgangen to ganger, derav navnet «Double Sunrise»-ruta. 

Det var daværende Qantas-sjef og medgrunnlegger Hudson Fysh som tok initiativ til denne sivile ruta som altså gikk over det japanskkontrollerte Indiahavet. Ialt ble det gjennomført 271 vellykkede krysninger fram til siste Double Sunrise-flygning 17. juli 1945.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)