An-225 landet sørfra på den vestre og lengste rullebanen på Oslo lufthavn klokka 10.20 den 19. juni 2014. (Foto: Eirik Helland Urke)

Antonov An-225 Mrija

I dag finnes det bare ett. Nå gjenopptar Kina produksjonen av verdens største fly

Antonov An-225 Mrija.

Antonov An-225 Mrija er verdens største fly og det er enestående. Det er laget kun i ett eksemplar.

Nå kan det bli en flåte enorme transportfly: 28 år etter jomfruferden skal An-225 settes i produksjon igjen, med hjelp av kinesisk kapital.

Serieproduksjon i Kina

Avtalen mellom ukrainske Antonov og det statseide selskapet Aviation Industry Corporation of China (AVIC) ble inngått 30. august, melder flyprodusenten.

Det skal være en langsiktig samarbeidsavtale som starter med at Antonov-fabrikken i Kiev skal fullføre en An-225 som har stått lagret siden 1980-tallet.

– Andre fase handler om å starte serieproduksjon av flyet i Kina, skriver Antonov.

Dette skroget har stått lagret i 30 år og skal nå endelig fullføres.
Dette skroget har stått lagret i 30 år og skal nå endelig fullføres. Foto: Antonov

En rekke kinesiske og ukrainske medier rapporterer at det første kinesiskproduserte An-225-flyet skal være ferdig i 2019.

Hvor mange lisensbygde fly som planlegges totalt, oppgis ikke.

An-225 nummer to på Antonov-fabrikken i Kiev i Ukraina.
An-225 nummer to på Antonov-fabrikken i Kiev i Ukraina. Foto: Antonov

Romfergefrakt

Utviklingen av An-225 startet i 1984, for øvrig kort tid etter at grunnleggeren Oleg Konstantinovitsj Antonov døde.

Kjempeflyet tok utgangspunkt i transportflyet An-124, som fløy første gang i 1982, og formålet var blant annet å frakte Energija-bæreraketter og Buran-romferger på ryggen.

Derfor har An-225 en bred H-hale med to vertikalstabilisatorer i motsetning til lillesøster An-124, som har én halefinne.

An-124 og An-225.
An-124 og An-225. Foto: Antonov

An-225 fløy første gang i desember 1988. Etter noen få operative år og flere stille hangar-år fra oppløsningen av Sovjetunionen, ble Mrija (ukrainsk for «drøm») sertifisert på nytt i 2001 og gjennomgikk ytterligere en oppgradering/levetidsforlengelse i 2009.

På OSL i 2014

Det er litt over to år siden flyinteresserte nordmenn hadde en festdag da flykjempen for første gang landet på norsk jord.

Det skjedde 19. juni 2014. Forsvaret hadde leid inn flyet for å frakte om lag 150 tonn utstyr fordelt på ti kontainere samt to pansrede lastebiler og en K-loader fra Mazar-e Sharif nord i Afghanistan til Gardermoen.

Flyet er så stort at Oslo lufthavn måtte innhente spesialtillatelse fra Luftfartstilsynet i forkant. 

An-225 med Buran-romferge på ryggen.
An-225 med Buran-romferge på ryggen. Foto: Antonov

Et av de kompenserende tiltakene var at flyplassens kostebiler måtte sveipe hele rullebanen rett etter landing for å sikre at eventuelle fremmedlegemer (FOD) ble fjernet.

Årsaken er at flyet har seks motorer og de ytterste henger så langt ut på vingene at de kan henge utenfor asfaltdekket, som er 45 meter.

Motorene er for øvrig ZMKB Progress D-18T, hver med 229,8 kN skyvekraft.

Dette er et fly som vekker oppsikt hvor enn det drar. Ifølge produsenten selv, ble det sett av 50.000 flyentusiaster da det for fire måneder siden fløy til Australia for første gang.

An-225 ble brukt til å frakte militært utstyr hjem fra Afghanistan i 2014.
An-225 ble brukt til å frakte militært utstyr hjem fra Afghanistan i 2014. Foto: Eirik Helland Urke

En generator med tilhørende komponenter med en vekt på 130 tonn ble fraktet til Perth.

Motorene henger langt ut på An-225.
Motorene henger langt ut på An-225. Foto: Eirik Helland Urke

«Størst»

«Verdens største fly» er en upresis definisjon, ettersom det er flere måter å måle størrelsen på.

Det vi kan si, er at An-225 er det tyngste og lengste flyet som finnes. Og kanskje mest vesentlig for et transportfly: Det har størst bæreevne.

An-225 har en maksimal avgangsvekt (MTOW) på 640 tonn og er 88,4 meter langt. Det har kapasitet til å frakte 250 tonn nyttelast (rekorden er nesten 254 tonn).

1200029682.jpg.
1200029682.jpg. Foto: Antonov

Både Boeing Dreamlifter og Airbus Beluga har lasterom med større volum, henholdsvis 1840 og 1410 m3 sammenlignet med 1300 m3 på An-225.

Airbus A380 er noe høyere, mens Hughes H-4 Hercules hadde større vingespenn.

Størst vingespenn får Scaled Composites Model 351 Roc, et bærefly for raketter som fortsatt er under bygging og som får et vingespenn på hele 117,3 meter.

An-225 lander på Oslo lufthavn.
An-225 lander på Oslo lufthavn. Foto: Eirik Helland Urke

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)