Dette CH-53K-testhelikopteret fløy første gang 27. oktober 2015. (Foto: Sikorsky)

SIKORSKY CH-53K KING STALLION

Dette helikopteret er like kraftig som sju Sea King

Nå er to CH-53K King Stallion i lufta.

Snart fem måneder etter jomfruferden, har Sikorsky nå to eksemplarer av nye CH-53K King Stallion i flytesting i Florida.

Og apropos hingst, det er mye «gamp» om bord i dette helikopteret. Faktisk 22.500 av dem (akselhestekrefter, shp).

Mer nyttelast 

CH-53K er en videreutvikling av CH-53E Super Stallion som US Marine Corps har brukt siden tidlig 1980-tall og som vi sist så på norgesvisitt nå under Cold Response i Trøndelag.

Designen er imidlertid eldre enn som så. Ur-varianten av helikopteret, Sea Stallion, ble operativt allerede i 1966.

Nederlandske marineinfanterister sitter i kringvern på bakken når to amerikanske CH-53E tar av under vinterøvelsen Cold Response 2016.
Nederlandske marineinfanterister sitter i kringvern på bakken når to amerikanske CH-53E tar av under vinterøvelsen Cold Response 2016. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

Den nye versjonen av det tunge transporthelikopteret er konstruert for å kunne bære tre ganger så mye nyttelast, mer enn 12 tonn, som forgjengeren CH-53E i en oppdragsradius på 110 nautiske mil i såkalte «high hot»-forhold.

Helikopteret har en maksimal avgangsvekt på 39,9 tonn og skal klare en marsjhastighet på 141 knop.

Kabinarealet er på romslige 24,57 m2 med en takhøyde på to meter.

Forsinket

Bakketestmaskinen («ground test vehicle», GTV), startet opp motorene første gang i januar 2014. På dette tidspunktet var planen å ha den første flytestmaskinen i lufta samme år.

Dette er det andre CH-53K-testhelikopteret som fløy første gang 22. januar i år.
Dette er det andre CH-53K-testhelikopteret som fløy første gang 22. januar i år. Foto: Sikorsky

I stedet var det først i oktober 2015 at den første K-versjonen fløy for første gang fra Sikorskys testsenter i West Palm Beach.

Det 90 år gamle selskapet ble for øvrig på samme tid kjøpt opp av Lockheed Martin.

Nå er også helikopter nummer to igang med flytesting, melder Sikorsky.

Per mandag 14. mars hadde disse to maskinene akkumulert 35 flytimer.

Nye GE-motorer

Foruten mer effektive og kraftige motorer og transmisjon, har den nye versjonen blant annet nydesignede rotorer med sju nedovervinklede bladtupper på hovedrotoren, fly-by-wire og mer bruk av komposittmaterialerer.

CH-53K-prototypen som brukes til bakketesting (GTV) var ferdig allerede i 2012.  Her fra «Bare Head Light Off»-testingen for to år siden.
CH-53K-prototypen som brukes til bakketesting (GTV) var ferdig allerede i 2012.  Her fra «Bare Head Light Off»-testingen for to år siden. Foto: Sikorsky

Det er fortsatt General Electric som lager motorene. Men dagens tre T64-motorer som sitter i CH-53E Super Stallion erstattes av nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 5.595 kW.

De to flyene som nå er i lufta kalles «Engineering Development Models» (EDM) og brukes til å gradvis utvide rammene helikoptrene kan operere innenfor.

Har bestilt 200

For eksempel har USMC-testflygerne nylig vært oppe i en hastighet på 120 knop, tilsvarende toppfarten til dagens CH-53E.

Det bygges ytterligere to EDM-er. Disse skal brukes til å teste og verifisere ytelser på drivlinje og avionikk.

US Marine Corps har bestilt 200 helikoptre som skal fordeles på ti skvadroner.

Etter den opprinnelige planen skal CH-53K ut i disse avdelingene i 2019.

Samtidig skal det nevnes at flytestprogrammet er beregnet å vare i tre år, så dette er et ambisiøst tidsskjema.

Effekt som sju Sea King

Gassturbinene om bord i King Stallion har altså en samlet effekt på oppunder 17 megawatt.

Bakkekjøring av det første norske AW101-helikopteret.
Bakkekjøring av det første norske AW101-helikopteret. Foto: Finmeccanica

Til sammenligning leverer de to Rolls-Royce Gnome 1400-motorene, som sitter i de norske Mk43 Sea King-redningshelikoptrene, cirka 2,5 MW.

Også den norske 330-skvadronen er i ferd med å settes opp med tremotors-helikoptre:

Det første av 16 bestilte AW101 er nettopp ferdigbygget i Yeovil i England og skal sammen med to andre maskiner flytestes det kommende året.

Sea King-etterfølgeren er utstyrt med tre GE CT78E-motorer som samlet yter maksimalt cirka 5,7 MW.

Tittelen «verdens sterkeste helikopter» tilhører russiske Mi-26 som er produsert siden 1980. 

Det har to enorme Lotarev D-136-motorer som til sammen kan yte 17 MW.

Ny versjon i fjor

Mi-26 i aksjon rett før jul i 2012 da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger.
Mi-26 i aksjon rett før jul i 2012 da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger. Foto: 330-skvadronen

Faktisk er siste versjon av helikopteret, Mi-26T2, enda litt sterkere.

De moderniserte D-136-2-turbinene med elektronisk motorstyring (fadec/«full authority digital engine control») bidrar til å øke effekten med 368 kW ved fullt pådrag.

Russian Helicopters startet serieproduksjon av T2-versjonen på Rostvertol-fabrikken ved Azovhavet i fjor.

Helikopteret har fortsatt en maksimal avgangsvekt på 56 tonn, en åtteblads hovedrotor og kan bære 20 tonn nyttelast.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)