Det første norske AW101-helikopteret starter bakketesting denne uka, og skal etter planen i lufta i løpet av måneden. (Foto: Finmeccanica)

AW101 REDNINGSHELIKOPTER

Nå er Norges nye redningshelikopter ferdig

Dette gjør den bedre enn sin 44 år gamle forgjenger, Sea King.

Aldrende Sea King redningshelikoptre er et vesentlig steg nærmere velfortjent pensjonsalder:

Nå er det første eksemplaret av etterkommeren, AW101, ferdigbygget.

Etter planen skal det første helikopteret starte opp motorene og begynne bakkekjøring i løpet av denne uka.

Det er en grundig testing av alle systemer som skal til før maskinen er klar for sin jomfruferd.

– Det ligger an til at første flygning blir rett før eller rett over påske, opplyser  Bjørn Ivar Aarseth, som er sjef for Nawsarh, anskaffelsesprosjektet for redningshelikoptre.

Det vil i så fall være nøyaktig etter tidsskjema.

Mars, mai og september

De to første norske helikoptrene har vært i produksjon på fabrikken i Yeovil i Somerset i Sørvest-England siden mai/juni i fjor.

AW101 vs Sea King - redningskapasitet

Ved opphenting av 20 personer har AW101 en rekkevidde (i denne sammenheng tur/retur) på 266 nautiske mil.

Westland Sea King MK43B har til sammenligning en rekkevidde på 53 nautiske mil ved et tilsvarende oppdrag.

Ett av de essensielle Nawsarh-kravene var evnen til å i løpet av to timer starte berging av 20 nødstedte hvor som helst 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen og deretter fly dem til tørt land.

Kravet betyr at helikoptrene gjerne må fly langt lengre enn 150 nautiske mil: Mens Sola-basen ligger rett ved grunnlinjen, ligger Banak innerst i Brennelvfjorden/Porsangerfjorden rundt 65 nautiske mil fra grunnlinjen.

Nordvest for Tromsø tilsvarer 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen rundt 270 nautiske mil fra basene Bodø eller Banak. Fra dette worst case-punktet er det om lag 165 nautiske mil tilbake til land.

Med andre ord vil dette gå greit for AW101, mens Sea King ikke er i nærheten.

Ifølge erfaringstall fra 330-skvadronen, vil Sea King maksimalt kunne hente 13 passasjerer 150 nautiske mil ut.

Den kan maksimalt plukke opp folk 220 nautiske mil ut, da har den brukt cirka halvparten av drivstoffet.

AW101 kan fly 315 nautiske mil ut og tilbake til samme base uten å etterfylle drivstoff.

I tillegg er det slik at Sea King har en marsjhastighet på rundt 110 knop, mens AW101 flyr i rundt 150 knop.

Det er også et tredje helikopter under bygging hos produsenten som fram til nyttår het Agusta Westland, men som nå betegnes som helikopterdivisjonen i Finmeccanica.

Slik planen er nå, skal helikopter nummer to i lufta i midten av mai, mens det tredje helikopteret skal fly første gang i midten av september.

Mens den første maskinen fortsatt er kledd i sin grønne grunnfarge, vil det andre helikopteret være det første som lakkeres i 330-skvadronens farger.

Derfor er det trolig denne maskinen som blir midtpunktet på en utrullingsseremoni.

Aesa-radaren er klar

Som Teknisk Ukeblad har beskrevet tidligere, er aesa-radarinstallasjonen blant det mest teknologisk banebrytende på de norske redningshelikoptrene.

For å unngå å plassere radaren under buken og dermed ødelegge for bakkeklaringen, skal de aktive fasestyrte array-antennene fordeles på tre paneler:

Ett i snuta og de to andre i hver sin sponson (på siden av skroget) som hver dekker 120 grader.

Det blir to måneder flytesting med det første helikopteret før radaren skrus på:

Dette er maskin nummer to som skal i lufta første gang i mai.
Dette er maskin nummer to som skal i lufta første gang i mai. Foto: Finmeccanica

 – Radartesting om bord i helikopteret starter i månedsskiftet mai/juni. Radaren har vært testet i lufta tidligere, i fastving-testfly, og den fungerte utmerket, sier Aarseth.

I fjor ble det holdt fram som en risiko for at den nye søkeradaren ikke skulle bli klar i tide, men produsenten Selex ES har åpenbart utnyttet tida godt.

Testene viste full 360-graders dekning med «sømløs» overgang mellom de tre panelene. Men det er altså først til våren at det kan verifiseres at installasjonen fungerer som forutsatt i selve helikopteret.

Italiensk søster

Den norske versjonens typebetegnelse er AW101-612 og baserer seg på den italienske csar-versjonen («combat sar») AW101-611.

HH-101A er nettopp blitt operativt i det italienske forsvaret.
HH-101A er nettopp blitt operativt i det italienske forsvaret. Foto: Finmeccanica

Den første italienske maskinen, som heter HH-101A «CAESAR», fløy for første gang 19. mars i 2014 og ble ferdig sertifisert om lag et år senere.

Det er Italias militære luftfartsmyndighet som utfører sertifiseringen for den norske versjonen også, på vegne av Forsvarsmateriell, og den prosessen pågår for fullt.

Italia har mottatt fire av sine 15 bestilte AW101, og det første helikopteret ble satt i operativ drift i slutten av februar.

Deres versjon er fast konfigurert med pansrede cockpitseter og en del annen ballistisk beskyttelse, samt tre M134, 7,62 mm gatlingvåpen (Minigun).

Til Norge om et år

Her er Norges tredje AW101 redningshelikopter på produksjonslinja i Yeovil.
Her er Norges tredje AW101 redningshelikopter på produksjonslinja i Yeovil. Foto: Finmeccanica

De første helikoptrene skal først benyttes til trening og sertifiseringsaktiviteter i England.

Deretter flyr trioen til Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.

Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i denne rekkefølgen: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)