OPPGRADERINGER PÅ REDNINGSTJENESTENS MK43B SEA KING

Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

Har aldri vært så effektivt redningshelikopter som nå.

De fleste av den norske redningstjenestens 12 Westland Sea King MK43B-helikoptre er 42 år gamle.

Men takket være et teknologisk løft på tampen av levetida, blir Sea King en mer effektiv plattform for søk- og redning (sar) nå enn noen gang.

Se interaktivt bilde øverst i saken for flere detaljer

En av de siste og viktigste oppgraderingene er nye søkekameraer.

Livreddende oppgradering

Sea King har hatt infrarøde kameraer siden 1992. Men dette systemet har vært utdatert lenge.

Allerede for åtte år siden ble det rapportert om sterkt stigende feilrate og ikke minst dårlig tilgang på reservedeler til utstyret som er svært viktig i søkearbeidet.

Forsvaret inngikk i 2011 kontrakt med Heli-One på Sola om å designe og installere nytt utstyr. Hittil er seks helikoptre oppgradert, og denne høsten og vinteren skal de siste seks Sea King-maskinene det nye EO/IR-utstyret (elektro-optisk/infrarød) installert.

På utsiden sitter en stabilisert turret med lynrask rotasjon/tilt og full klimabeskyttelse. IR-sensoren har 22x zoom mens EO-sensoren har 36x zoom.

Innvendig erstattes tidligere CRT-skjermer med høyoppløste LCD-skjermer (én 6,5-tommer i cockpit, to 10,4-tommere i kabin) i et videodistribusjonssystem der hver skjerm kan velge kilde uavhengig av hverandre, enten fra EO/IR, vær- eller søkeradar.

Ketil Moe, som er sjef for 330-skvadronen, har selv vært ute og funnet folk i nød ved hjelp av det nye EO/IR-systemet.

– Jeg kan ikke påstå at vi ikke ville funnet dem med det gamle Flir-kameraet. Men jeg kan si at det nye utstyret enkelt forklart er mye bedre. Det gir klarere og mer detaljerte bilder, har bedre zoom og er mer anvendelig. Dette er en livreddende oppgradering, understreker Moe.

De nye komponentene

Som kjent har anskaffelsen av nye redningshelikoptre av ulike årsaker trukket ut i tid.

Norge bestilte i fjor 16 Agusta Westland AW101. De første to AW101-maskinene skal leveres i april 2017.

Ett år senere starter innfasingen, og samtlige Sea King skal være pensjonert i løpet av 2020.

Les også: Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»

Et stort ekstraoppdrag Heli-One har hatt for Airbus Helicopters i 2014 er bytte av MGB-akslinger i EC225 Super Puma-helikoptre. Dette er det første helikopteret med den redesignede tredjegenerasjons akslingen.
Et stort ekstraoppdrag Heli-One har hatt for Airbus Helicopters i 2014 er bytte av MGB-akslinger i EC225 Super Puma-helikoptre. Dette er det første helikopteret med den redesignede tredjegenerasjons akslingen. Per Erlien Dalløkken

Sea King 2020

I 2010 ba Justisdepartementet sine kolleger i Forsvarsdepartementet om å utrede konsekvensene av dette, altså å operere Sea King i ytterligere ti år.

Resultatet ble prosjektet Sea King 2020 som peker ut en rekke tiltak for å opprettholde kvaliteten på redningstjenesten, deriblant nytt EO/IR-system.

– Nye og mer effektive sensorer regnes å gi oss bedre deteksjonsevne og vil minske behov for antall flytimer ettersom vi raskere finner det vi søker etter, forklarer Rolf Ole Sivertsen, som er driftskoordinator Sea King i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) luftkapasiteter.

Eksempler på andre oppgraderinger er:

  • Ny multiradio til erstatning for VHF/UHF-radio
  • Ny GPS - som vil komme mye raskere online og være mer nøyaktig og pålitelig
  • Ny Tetra nødnettradio, inkludert ny intercom
  • Ny radarhøydemåler - erstatter analog måler
  • Nytt flygekontrollsystem

På disse oppgraderingene har helikopterprodusenten Agusta Westland ansvaret, mens jobben utføres av AIM Norway på Kjeller.

Forsvaret forventer å måtte iverksette ytterligere tiltak da det fortsatt er systemer som er utfordrende å vedlikeholde og drifte.

– Tiltaksplanen skal bidra til å øke kvaliteten på redningstjenesten, men fremfor alt sørge for at vi klarer å drifte helikoptrene frem til nye kan settes inn, sier Sivertsen.

Les også: Løs klemring brakte Super Puma på kanten av dekk

Jobber for naboen

For Heli-One er EO/IR-jobben ett av mange oppdrag. Samtidig legger ikke staben skjul på at det er ekstra stas å skru på Sea King med tanke på den livreddende rollen den fyller.

330-skvadronens hovedbase er blant deres nærmeste naboer på Sola.

– Tidligere konkurrerte vi stort sett om større inspeksjoner som for eksempel G-sjekker, altså totaloverhalinger. Nå er det store prosjekter innenfor design, oppgraderinger og modifikasjoner som dominerer, forteller Karl Gjelvik som er kvalitetssjef i Heli-One.

Der er Sea King-oppdraget et eksempel. Selv om sensorer og skjermer er hyllevare, krever selve installasjonen en egen design innenfor luftfartens strenge regelregime.

Den nye installasjonen trekker mindre strøm og veier 25 verdifulle kilogram mindre.

I den store Nawsarh-konkurransen var Heli-One en partner til Airbus Helicopters om å levere nye redningshelikoptre, men deres kandidat EC725 tapte finalerunden til Agusta Westland som har alliert seg med AIM Norway for vedlikehold av de kommende AW101-helikoptrene til 330-skvadronen.

– Det er klart dette ville gitt oss mye aktivitet framover. Men dette oppdraget ville først og fremst truffet vår designavdeling, hvor andre nye kundeoppdrag har sørget for full sysselsetting, sier Gjelvik.

Les også: – Norge har verdens beste Sea King-motorer

Halvparten av den største hallen til Heli-One på Sola er viet vedlikehold av tilbringerhelikoptrene til søsterselskapet CHC Helikopter Service.
Halvparten av den største hallen til Heli-One på Sola er viet vedlikehold av tilbringerhelikoptrene til søsterselskapet CHC Helikopter Service. Per Erlien Dalløkken

Super Puma-akslinger

Heli-One holder til rett ved terminalen på Sola lufthavn.

Den største hangaren er delt i to. I den ene delen foregår det daglig vedlikehold av helikoptrene til søsterselskapet CHC Helikopter Service - maskiner som benyttes til å frakte oljearbeidere offshore.

Den andre delen har fem stasjoner for tungt vedlikehold. I tillegg kommer bakverksteder og en lakkeringshangar.

Et vesentlig oppdrag i år er å bytte akslinger i rundt 20 hovedgirbokser på EC225. Airbus Helicopters måtte designe en helt ny aksling etter to havarier med påfølgende nødlandinger på britisk sokkel i 2012 - heldigvis uten tap av menneskeliv.

Selskapet bruker vanligvis 35 dager på å overhale en hovedgirboks (MGB). Men ifølge verkstedsjef Vidar Skaar finnes det vedlikeholdsorganisasjoner som bruker 90-100 dager også.

Der ligger noe av svaret på at det jevnlig kommer helikopterkomponenter fra verden rundt til Sola for vedlikehold. Transporttid og -kostnad blir en marginal del av det totale regnestykket.

Les også: Slik skal Airbus unngå flere girbokshavarier

Fremmedarbeid

Morselskapet CHC Helicopter opererer fra 70 baser i 30 land med om lag 240 helikoptre.

Heli-One er i tillegg til Sola etablert i Delta, nær Vancouver i British Columbia, Canada, Fort Collins i Colorado, USA og Rzeszów i Polen.

– Det er imidlertid ingen av de tre andre Heli-One-selskapene som har den samme kompetansebredden som vi har her på Sola, forklarer Skaar.

Grunnlaget for Heli-One er virksomheten til CHC, men andelen såkalt fremmedarbeid øker.

I tillegg til Sea King-arbeid har de gjort oppgraderinger på de to AS332L1 søk- og redningshelikoptrene til Lufttransport, som siden 1. april i år har fløyet på Svalbard, og den islandske kystvakten.

Selskapet har dessuten flere langvarige forsvarskontrakter. Blant annet med det svenske forsvaret, den estiske grensevakten og oppgradering av 13 av 20 AS332L1 Super Puma-helikoptre tilhørende det tyske grensepolitiet.

I fjor vant solaselskapet overraskende en kontrakt med det britiske forsvarsdepartementet om vedlikehold av Turbomeca Makila 1A1-motorene i RAFs Westland Puma HC2-helikoptre i 13 år.

– Dette er en helt unik og historisk kontrakt som dessuten kan gi oss store muligheter i framtida, sier Gjelvik.

Les også:

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Disse værfenomenene gjør Barentshavet svært vanskelig for oljeindustrien

Slik blir USAs nye militærhelikoptre