Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: Sheldon Cohen)
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: Sheldon Cohen)
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: ED Garza)
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: Sheldon Cohen)
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: ED Garza)
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. (Bilde: Sheldon Cohen)

BELL 525 RELENTLESS

Her letter Bell-helikopteret med fly-by-wire

Bell 525 er først med den nye teknologien.

Bell 525 Relentless er et nitonns helikopter som produsenten selv hevder vil ha klassens beste rekkevidde, bæreevne og lastekapasitet.

1. juli var helikopteret i lufta for første gang, melder Bell Helicopter.

Først med FBW

Bell Helicopter kan slå i bordet med å lage det første sivile helikopteret med fly-by-wire (FBW), altså elektronisk styring.

FBW ble først introdusert til helikopterverden på militære NH90 - helikoptertypen som årevis forsinket nå er i ferd med å leveres til Norge.

Også splitter nye Sikorsky S-97 Raider har FBW, men er i utgangspunktet et militært helikopter.

Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939

Droppet FBW

Airbus Helicopters, som fløy sin nye H160 første gang for under en måned siden, gikk vekk fra FBW på det nye helikopteret, som ellers har mange nyvinninger.

Airbus er også majoritetseier i NH Industries, som bygger NH90.

Det var en vurdering av kost/nytte som gjorde at de vraket FBW, som tidligere var en del av i X-utviklingsprogrammet.

Vurderingen handlet blant annet om at den vektreduksjonen veier lettere enn økt kompleksitet og pris, at mye FBW-lignende egenskaper kan oppnås med siste generasjon autopilot samt at teknologien ikke har vært særlig etterspurt fra kundehold.

Les også: Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90

Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas.
Bell 525 Relentless var i lufta første gang 1. juli fra Bell Helicopters anlegg i Amarillo, Texas. ED Garza

Godt i dårlig vær

Bell Helicopter sier på sin side at det er nettopp innspill fra et kunderådgiverpanel under designarbeidet som ligger til grunn for FBW.

De understreker at teknologien sammen med den nye Garmin G5000H-avionikken med fire trykkskjermer vil gi forbedret ytelse og redusert flygerbelastning i tøffe værforhold, samt legge til rette for forbedret situasjonsforståelse.

Bell 525 har en marsjhastighet på 155 knop fullasted og skal i oljeindustrien kunne frakte 16 passasjerer 170 nautiske mil ut.

Motorene er to General Electric GE CT7-2F1 à 1 300 kW.

Helikopterprodusenten skriver at vil Bell 525 har evnen til å gjennomføre CAT-A-avganger og landinger til og fra helipad-er med maksimal avgangsvekt.

Selskapet har foreløpig 60 intensjonsavtaler om kjøp.

Konkurrenter er H175 fra Airbus Helicopters og AW189 fra Agusta Westland.

Les også: Ny helikoptertype i Nordsjøen

Forsinkelser

I løpet av bare halvannen måned har tre store helikopterprodusenter hatt hver sine jomfruferder:

22. mai fløy Sikorsky S-97 Raider første gang, mens Airbus Helicopters H160 lettet for første gang 13 juni.

Mens H160 ble vist fram første gang på Heli-Expo i mars tidligere i år, ble Bell 525 lansert allerede på det tilsvarende arrangementet i 2012.

Bell hadde opprinnelig planlagt å fly helikopteret i 2014, men ble altså minst seks måneder forsinket.

Det skal produseres ytterligere fire testmaskiner som sammen skal bidra i flytestprogrammet som er nødvendig før flytypen kan sertifiseres i 2017.

Les også: Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

Ny tiltrotor

Jomfruferden onsdag gikk fra fabrikken i Amarillo, lengst nord i Texas i USA, som Bell bygde opp på slutten av 1990-tallet og der de også produserer V-22 Osprey.

Nå er Bell Helicopters i samarbeid med Lockheed Martin i ferd med å utvikle det de beskriver som tredjegenerasjon tiltrotor.

V-280 Valor heter luftfartøyet som konkurrerer med SB>1 Defiant fra Sikorsky/Boeing om å erstatte flerbrukshelikopteret Sikorsky UH-60 Black Hawk og angrepshelikopteret Boeing AH-64 Apache på 2030-tallet.

Begge teamene skal bygge et flygbart demonstrasjonshelkopter som skal være ferdig i 2017.

Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre

27 Bell i Norge

Det er et begrenset antall Bell-helikoptre her til lands.

Det norske forsvaret (339. skvadron) har 18 Bell 412 SP/HP.

I tillegg finnes det ni sivile Bell-maskiner av forskjellige typer, ifølge Luftfartøyregisteret.

Les også: Her er det første nye redningshelikopteret