Her er cockpiten på det første norske AW101 redningshelikopteret. Bildet er tatt tirsdag 2. juni, mens sluttmonteringen startet 11. mai. (Bilde: Agusta Westland / Nawsarh)
Kabinen står klar til å monteres sammen med resten av skroget på det første norske AW101 redningshelikopteret. (Bilde: Agusta Westland/Nawsarh)
Bakre del av skroget utenfor Agusta Westland-fabrikken i Yeovil. De første to AW101-helikoptrene som nå er i ferd med å bygges skal leveres i april 2017. (Bilde: Agusta Westland / Nawsarh)
Som dette bildet viser, er AW101 et tremotors helikopter. (Bilde: Agusta Westland / Nawsarh)

AW101 REDNINGSHELIKOPTER

Her er det første nye redningshelikopteret

– Det ser veldig bra ut, sier sjefen for AW101-anskaffelsen.

AW-FABRIKKER

Agusta Westland har ti fabrikker i England, Italia, Polen og USA

I Yeovil i Somerset i Sørvest-England produseres det girbokser og rotorblader i tillegg til at det er sluttmontering her

Her skal altså minst 16 norske AW101 bygges (opsjon på ytterligere 6 fly)

Forskjell i redningskapasitet

Ved opphenting av 20 personer har AW101 en rekkevidde (tur/retur) på 266 nautiske mil

Sea King MK43B har til sammenligning en rekkevidde på 53 nautiske mil ved et tilsvarende oppdrag

Et av Nawsarh-kravene var evnen til å i løpet av to timer starte berging av 20 nødstedte hvor som helst 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen og deretter fly dem til tørt land

Ifølge erfaringstall fra 330-skvadronen vil Sea King maksimalt kunne hente 13 passasjerer 150 nautiske mil ut

Dette kan være et av landets mest etterlengtede farkoster: Den første av de nye redningshelikoptrene som skal overta etter aldrende Sea King-maskiner.

Les også: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene

I rute

AW101-maskinen befinner seg nå på sluttmonteringslinja på Agusta Westland-fabrikken i Yeovil i England.

– Sammenstillingen startet 11. mai, som planlagt. 17 måneder etter kontraktundertegning er vi «on track». Uten at vi skal bli for selvgode, kan vi i alle fall si at det per nå ser veldig bra ut, sier Bjørn Ivar Aarseth som er sjef for Nawsarh, anskaffelsesprosjektet for redningshelikoptre.

Ferdigstillelse av det andre norske AW101-helikopteret starter 29. juni.

Disse to maskinene skal leveres i april 2017 og vil deretter gjennomgå en test- og evalueringsfase som er beregnet å ta et år.

– Prosjekt er prosjekt, og det vil alltid dukke opp utfordringer som må løses underveis, understreker Aarseth.

Les også: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

Ny aesa-radar

Det er summen av en rekke faktorer som gjorde at AW101 ble valgt.

I denne artikkelen går vi gjennom en del av forskjellene på dagens Westland Sea King og dens etterkommer, spesielt på det som handler om redningsevne - hastighet, kapasitet og rekkevidde.

Kvaliteten på sensorene hører også med i dette bildet.

På de nye redningshelikoptrene skal det installeres en 360-graders aesa-radar («active electronically/electrically scanned array»).

Ifølge Aarseth planlegges flytester av systemet i nær framtid som en del av utviklingen.

Les også: Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»

Slik vil AW101 se ut når den får Luftforsvarets farger. De første to maskinene skal trolig leveres om i overkant av tre år.
Slik vil AW101 se ut når den får Luftforsvarets farger. De første to maskinene skal leveres om 22 måneder. Agusta Westland

Bakkeklaring

De aktive fasestyrte array-antennene er fordelt på tre paneler: Ett i snuta og de to andre i hver sin sponson (på siden av skroget) som hver dekker 120 grader.

Dette eliminerer behovet for understellsradom.

Nawsarh-kravene om bakkeklaring og evne til å lande i ulendt terreng var visstnok blant det som skapte en del utfordringer da det forsatt var fire leverandører som knivet om den norske milliardkontrakten.

Ifølge Agusta Westland vil deres antennekonfigurasjon sikre litt over 390 millimeter klaring ved maksimal avgangsvekt (15,6 t MTOW).

Samtidig er det fortsatt en risiko for at den nye søkeradaren ikke blir klar i tide for de første helikoptrene.

– Dersom det skjer, kan det bli aktuelt med en roterende antenne under buken som en midlertid løsning slik at dette ikke forsinker proskjektet, sier Aarseth.

I så fall blir det etterinstallering av mer moderne radar.

Les også: Slik ser den nye superradaren fra Saab ut

De norske redningshelikoptrene bygger på det italienske forsvarets AW101/HH101A CAESAr. Det såkalte csar-helikopteret er her ute på sin første flytur, 18.mars 2014.
De norske redningshelikoptrene bygger på det italienske forsvarets AW101/HH101A CAESAR. Det såkalte csar-helikopteret er her ute på sin første flytur, 18.mars 2014. Agusta Westland

Innfasing om tre år

Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia.

Den første italienske maskinen, som bærer navnet HH-101A «CAESAR», fløy for første gang i mars i fjor.

Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.

Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.

Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.

Westland Sea King MK43B-maskinene har nylig fått en rekke oppgraderinger slik at de er rustet til å fortsatt gjøre jobben fram til de forhåpentlig kan pensjoneres i 2020.

Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939

Koster fire milliarder mindre

Helikopteranskaffelsen ser nå ut til å bli 4,1 milliarder kroner rimeligere enn antatt, eller tatt høyde for.

I desember 2011 vedtok Stortinget en budsjettramme på 16,8 milliarder kroner for 16 redningshelikoptre inkludert infrastruktur, reservedeler og vedlikehold i 15 år.

Da justisminister Anders Anundsen inngikk kontrakten med Agusta Westland før jul i 2013 var investeringskostnaden 6,25 milliarder kroner for selve helikoptrene.

Omregnet til 2015-kroner er den opprinnelige budsjettrammen 18,1 milliarder kroner. Dette blir nå justert ned til en ramme på 14 milliarder kroner.

– De største kostnadsbesparelsene er knyttet til helikopter- og vedlikeholdskontrakten med Agusta Westland. De kontraktsfestede utgiftene har blitt lavere enn det det var tatt høyde for at de kunne bli, heter det i innstillingen til budsjettendringssaken som skal til stortingsbehandling i neste uke.

Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere