INDUSTRI

Den flygende hvithvalen blir enda større

Kan frakte to A350-vinger samtidig.

Her er en A350-vinge i ferd med å lastes ombord i Beluga på Airbus' vingefabrikk i Broughton. Deretter flys vingen til sluttmongeringsfabrikken (FAL) i Toulouse.
Her er en A350-vinge i ferd med å lastes ombord i Beluga på Airbus' vingefabrikk i Broughton. Deretter flys vingen til sluttmongeringsfabrikken (FAL) i Toulouse. Bilde: Jane Widdowson
30. mai 2015 - 09:14

De er blant de mest spesielle farkostene som flyr.

Airbus Beluga er konstruert for å frakte digre flydeler, og utseendet er deretter.

Les også: Snart skal det pussige Airbus-flyet feires

Beluga XL

Om fire år får de digre transportflyene selskap av enda litt større fraktmaskiner.

Nå er arbeidet godt igang med å designe etterkommeren som får navnet Beluga XL.

Mens dagens Beluga er basert på A300-600, skal etterkommeren baseres på A330.

Det har lenge vært klart at de over 20 år gamle fraktflyene må skiftes ut.

Selve beslutningen om å starte utviklingen av en etterfølger ble tatt i november i fjor, men torsdag ga Airbus noen flere detaljer om prosjektet og flyet som nå er i ferd med å ta form.

Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939  

Et av Patrouille de Frances Alphajet sammen med Airbus Beluga over Toulouse.
Et av Patrouille de Frances Alphajet sammen med Airbus Beluga over Toulouse.

Fem nye fly

Ifølge Airbus blir det mye gjenbruk av eksisterende komponenter og utstyr, men både den karakteristiske, nedsenkede cockpiten, lasteromstruktur og haleparti skal utvikles på nytt.

Utseendet vil nok ikke skille seg vesentlig fra dagens fly, og navnet skal fortsatt være Beluga, eller hvithval på norsk.

Det er planlagt å produsere fem eksemplarer av Beluga XL, samme antall som dagens Beluga.

Kort fortalt vil Beluga XL bidra til å øke effektiviteten med frakt av A350-komponenter med 40 prosent, ifølge Airbus.

Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Her er Airbus Beluga med en skrogdel til det første A320 Neo-flyet.
Her er Airbus Beluga med en skrogdel til det første A320 Neo-flyet.

Større og mer nyttelast

Lasteromkapasiteten øker med 30 prosent sammenlignet med dagens Beluga.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sammenlignet med andre transportfly er det kun Boeings Dreamlifter som har større lasterom enn Beluga.

Lasterommet skal utvides med en meter i bredden på den kommende Beluga XL.
Lasterommet skal utvides med en meter i bredden på den kommende Beluga XL. Airbus

Flyet som frakter Boeing-deler har et volum på 1 840 m3, mens flyet som frakter Airbus-deler har et volum på 1410 m3.

Løfteevnen setter begrensninger, men skal forbedres i XL-utgaven:

Dagens Beluga kan ta med seg 47 tonn nyttelast.

Kapasiteten på etterkommeren øker med tolv prosent, noe som betyr at den skal klare å frakte 52,6 tonn last.

Det sylindriske lasterommet, som i dag har et tverrsnitt på 7,1 meter, skal bli en meter bredere.

Les også: Airbus-sjefen: Pilotløse passasjerfly er ikke løsningen

Økende A350-produksjon

De første to fraktflyene skal settes i drift i midten av 2019 og skal å understøtte produksjonen av A350 XWB som nå er i ferd med å gradvis øke.

Flyet skal være i stand til å frakte to A350-vinger på én gang fra selskapets vingefabrikk i Broughton i Wales.

Fortsatt er det kun de tre flyene til Qatar Airways som er levert. Men i løpet av 2015 skal 15 fly leveres til tre nye operatører: Vietnam Airlines først, Finnair rett over sommeren og Latam (Lan og Tam) sent på året.

Etter 2019 blir det en gradvis inn- og utfasing av fraktflyene. Det blir en periode der nye og gamle fly opererer sammen, fram til den siste ur-belugaen etter planen fases ut i 2025 i en alder av 30 år.

Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Bruker til læring

Utviklingsarbeidet skal pågå i år og neste år, mens bygge- og testperioden følger i 2017-2019.

Didier Evrard, som er programsjef i Airbus, forklarer at prosjektet handler om mer enn å ta fram et ombygget transportfly. Det er også en rekke interne mål knyttet til forenklede industrielle konsept.

– Vi skal bruke dette som en plattform der vi trener på å bli mer effektive i denne typen arbeid og skal forhåpentlig komme fram med raskere utviklingsprosesser, forteller Evrard, som nylig ble forfremmet fra jobbe som sjef for A350-programmet.

Video:

Jubileum

Sist september var det 20 år siden det karakteristiske fraktflyet fløy for første gang.

Det ble markert med en formasjonsflyging med Patrouille de France.

– Himmelen over Toulouse ville ikke vært den samme uten Beluga, fastslår Evrard.

Airbus Beluga er også kjent som A300-600ST Super Transporter og ble i sin tid utviklet for å frakte komponenter inn til sluttmonteringsfabrikkene i Toulouse og Hamburg.

Før dette var det Aero Spacelines 377 SGT Super Guppy Turbine som ble brukt til å frakte Airbus-komponenter.

Super Guppy hadde en lastekapasitet på 1 100 m3 og er en av godbitene på det nye flymuseet Aeroscopia ved Toulouse-Blagnac lufthavn.

Les også: For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly

Et av de første flyene som har fått plass i Aeroscopia er Super Guppy.
Et av de første flyene som fikk plass i Aeroscopia var Super Guppy. Per Erlien Dalløkken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.