Patrouille de France og Beluga fløy sammen dagen før flyshowet fordi de ifølge Airbus ikke kan fly i formasjon på selve showet av sikkerhetsårsaker. (Bilde: H.GOUSSE)
Slik fraktes flydelene fra Airbus-fabrikkene rundt om i Europa inn til sluttmonteringslinjene i Blagnac like utenfor Toulouse. Airbus Beluga er et ombygd A300-600. (Bilde: Airbus)

AIRBUS A300-600ST

Snart skal det pussige Airbus-flyet feires

Hvithvalen flyr i formasjon.

Begrepet «form følger funksjon» blir sjelden demonstrert så tydelig som på Airbus Beluga.

Vanligvis er flyet ute på mindre glamorøse fraktoppdrag, men forrige helg fikk det være midtpunktet i en formasjonsflyging med Patrouille de France (se video nederst i artikkelen).

20 år

Formasjonsflygingen og filmingen av dette ble gjennomført som forberedelser til det kommende jubileet.

I september er det 20 år siden det karakteristiske fraktflyet fløy for første gang.

Flyet er også kjent som A300-600ST Super Transporter og ble i sin tid utviklet for å frakte komponenter inn til sluttmonteringsfabrikkene i Toulouse og Hamburg.

Det treffende kallenavnet Beluga, eller hvithval på norsk, er etter hvert også blitt et offisielt navn på flyet.

Les også: De første A350-passasjerene fikk se Norge

Beluga og Patrouille de France i formasjon over Airbus-fabrikken ved Toulouse-Blagnac lufthavn.
Beluga og Patrouille de France i formasjon over Airbus-fabrikken ved Toulouse-Blagnac lufthavn. H.GOUSSE
3

47 tonn 1 410 m

Ifølge Airbus er lasterommet større i volum enn både Lockheed C-5A Galaxy og Antonov AN-124.

Boeings nåværende ekvivalent, Dreamlifter, som er basert på B747-400, har imidlertid 400 kubikkmeter større lasterom (1.840 vs 1.410 m3).

Vekten er en større begrensning enn lastevolumet for Beluga. Den ombygde A300-600-en kan maksimalt ta med seg en nyttelast på 47 tonn.

De fem Beluga-flyene tilhører Airbus Transport International som også utfører fraktoppdrag for andre enn morselskapet.

Airbus Beluga sammenlignet med An-124, C-17 Globemaster III og dørene på B747-400.
De fem Beluga-flyene tilhører Airbus Transport International som også utfører fraktoppdrag for andre enn morselskapet.Airbus Beluga sammenlignet med An-124, C-17 Globemaster III og dørene på B747-400. Airbus

Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av

Siden 1931

Patrouille de France har eksistert helt siden 1931 og flyr i dag treningsflyet Dassault/Dornier Alphajet.

Formasjonsflygingen kom i stand i forbindelse med at både fraktflyet og luftakrobatene deltok på flystevnet Airexpo på Muret-Lherm lufthavn like sør for Toulouse forrige helg.

De franske oppvisningsflygerne besøkte Norge sist for to år siden da de viste seg fram både på Sola airshow og Forsvarets jubileumsshow på Rådhusplassen i Oslo.

Les også:

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi  

Havarikommisjonen vil ha overvåkningssystemer i cockpit