ANTONOV AN-225 MRIJA

Her lander verdens største fly på Gardermoen

150 tonn forsvarsmateriell på én tur fra Afghanistan til Norge.

GARDERMOEN: Her er et flyhistorisk øyeblikk. For første gang lander verdens største fly, Antonov An-225 Mrija, på norsk jord.

Flyet landet sørfra på den vestre og lengste rullebanen på Oslo lufthavn klokka 10.20. Enorme mengder flyspottere hadde plassert seg langs vegen.

Spesialtillatelse

Transportkjempen var leid inn av Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) for å frakte hjem militært utstyr fra Mazar-e Sharif nord i Afghanistan.

Flyet er så stort at OSL må ha spesialtillatelse fra Luftfartstilsynet for å kunne ta det ned.

Et av de kompenserende tiltakene er at flyplassens kostebiler må sveipe hele rullebanen rett etter landing for å sikre at eventuelle fremmedlegemer (FOD) blir fjernet.

Årsaken er at flyet har seks motorer og de ytterste henger så langt ut på vingene at de kan henge utenfor asfaltdekket, som er 45 meter.

På vei nordover landet flyet i Baku og i Bisjkek for å hvile crewet og etterfylle drivstoff.

Verdens største fly på bakken på Oslo lufthavn. Eirik Helland Urke

Sjelden fugl

Antonov An-225 Mrija er i sannhet et enestående fly. Det finnes kun dette ene eksemplaret.

Med en maksimal avgangsvekt på 640 tonn er flyet det tyngste som finnes og er dessten det lengste med sine 88,4 meter.

Ifølge Antonov selv har flyet opp gjennom årene satt 240 verdensrekorder, deriblant mest last på én gang - over 253 tonn.

Det er flere måter å definere størrelsen på et fly. Hughes H-4 Hercules hadde større vingespenn, Airbus A380 er noe høyere, mens Boeing Dreamlifter har plass til 500 m3 mer last, dog er nyttelastkapasiteten i vekt godt under det halve av An-225.

Apropos Dreamlifter: Mrija er ukrainsk og betyr «drøm».

Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Lasterommet på An-225 er 43,3 meter langt og har et volum på 1300 m3.
Lasterommet på An-225 er 43,3 meter langt og har et volum på 1300 m3. Antonov

Fløy i 1988

Utviklingen av An-225 startet i 1984, for øvrig kort tid etter at grunnleggeren Oleg Konstantinovitsj Antonov døde.

Formålet med kjempeflyet var blant annet å frakte Buran-romferger på ryggen. Derfor har An-225 en bred H-hale med to vertikalstabilisatorer i motsetning til lillesøster An-124 som har én halefinne.

An-225 fløy sin jomfrutur i desember 1988. Etter noen få operative år og flere stille hangar-år fra oppløsningen av Sovjetunionen, ble Mrija sertifisert på nytt i 2001.

Flyet har seks ZMKB Progress D-18T-motorer hver med 229,8 kN skyvekraft.

For fem år siden ble flyet utstyrt med ny avionikk og det ble gjennomført levetidsforslengelse som minimum skal sørge for at flyet kan holdes i drift i tjue år fra nå.

Flyet, med registreringen UR-82060, tilhører Antonov Airlines som sammen med Volga-Dnepr Airlines markedsføres under navnen Ruslan International.

De har en stor flåte som i tillegg til den ene An-225 også omfatter 17 An-124-100 transportfly. Noen av disse er stadig vekk å se på norske lufthavner.

Les også: Snart skal det pussige Airbus-flyet feires

Antonov er på mange måter synonymt med digre transportfly. An-225 (nederst) kan frakte 250 tonn nyttelast, mens An-124 har en kapasitet på 100 tonn.
Antonov er på mange måter synonymt med digre transportfly. An-225 (nederst) kan frakte 250 tonn nyttelast, mens An-124 har en kapasitet på 100 tonn. Antonov

Holdt ikke med to An-124

Ifølge Flo består lasten fra Afghanistan av materiell som ikke kan fraktes på vei eller til sjøs.

Forsvaret opplyser til Teknisk Ukeblad at det er til sammen 150 tonn last fordelt på ti 20-fots kontainere samt to pansrede lastebiler, en Scania og en Man, og en K-loader (laste/losse-plattform) som veier fra 12 til 26 tonn.

– Lastebilene er ikke lenger kjørbare, og på grunn av størrelsen har vi ingen løsning for å få disse inn i et RoRo-skip. K-loader er sårbar for rystelser og sjøvann, og er derfor ikke egnet for annet enn flytransport. Materiellet i kontainerne er sensitivt og vi ønsker ikke å utdype dette noe, sier kaptein Jan Petter Archer i Flos transportoperative seksjon.

Ifølge Flo er innleie av An-225 den rimeligste løsningen for å flyfrakte 150 tonn fra Afghanistan. Alternativet var å benytte to Antonov An-124 som hver i utgangspunktet kan frakte rundt 100 tonn last.

Men varmen gjør at disse transportflyene ikke klarer å ta av fra Mazar-e Sharif lufthavn med mer enn rundt 60-65 tonn nyttelast hver, ifølge Forsvaret. Ergo ville ikke det norske oppdraget kunne løses med to fly.

Les også: De første A350-passasjerene fikk se Norge

An-225 gjøres klar for å laste ombord 150 tonn norsk forsvarsmateriell.
An-225 gjøres klar for å laste ombord 150 tonn norsk forsvarsmateriell. Aleksander Hage, Forsvaret

A380

Fram til nå er det største flyet som har vært på Oslo lufthavn Gardermoen Airbus A380 - verdens største passasjerfly.

A380, som i siste versjon har en maksimal avgangsvekt på 575 tonn, besøkte Oslo lufthavn sist i september 2010.

Da fløy Lufthansa innom Norge med ett av sine A380 i forbindelse med en trening- og promotur.

Airbus besøkte også Gardermoen før jul i 2007 med testflyet MSN-1.

Les også:

Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Forsvarets nye vogntog kan veie 122 tonn