Antonovs nye transportfly An-178 ble vist fram på en parade gjennom Kievs gater torsdag. Prototypen skal etter planen fly senere i år. (Bilde: GENYA SAVILOV)
Cockpiten på An-178. (Bilde: Antonov)

Antonov An-178

De lagde verdens største transportfly. Midt i konflikten med Russland er en ny prototyp klar

Nytt Antonov-fly klart i krisetider.

Økonomisk krise og konflikt.

På tross av den vanskelige situasjonen Ukraina befinner seg i, har flyprodusenten Antonov tydeligvis klart å holde utviklingsprogrammene i gang.

Antonovs nye taktiske transportfly An-178 ble torsdag rullet ut av hangaren for første gang og vist fram utenfor fabrikken i Kiev.

Det er ikke satt noen eksakt dato for jomfruferden annet enn at flyet skal i lufta senere i år og deretter gjennomgå videre flytesting og sertifiseringsarbeid.

Les også:  For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly

Over til turbofan

An-178 baserer seg på passasjerflyfamilien An148/158 som ble utviklet fra 2004 og som det finnes åtte medlemmer av alt i alt.

Fraktflyet tilsvarer i størrelse den største varianten av passasjerflyet som det er produsert 35 eksemplarer av siden 2009.

Antonov skriver at transportflyet er tatt fram som erstatter for An-12, som ble produsert i over 1 400 eksemplarer på 1950-, 60-og 70-tallet, i tillegg til Transall C-160.

Men fire/to turbopropmotorer på de gamle transportflyene er på An-178 erstattet med to ukrainske Progress D-436 turboviftemotorer.

Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen

Høytidelig utrulling av An-178 torsdag.
Høytidelig utrulling av An-178 torsdag. GENYA SAVILOV

Mye raskere

Den samme øvelsen har Embraer gjort med sin KC-390, som i februar fløy for første gang, og som skal erstatte C-130 Hercules blant annet i Brasil.

– Drivstofforbruket per kilometer blir tilsvarende på An-178 som An-12, men produktiviteten øker i og med at marsjhastigheten øker med 35 prosent, skriver Antonov.

An-178 vil operere på høyder opp til 40 000 fot, mens An-12 nådde taket på 28 000 fot.

Foreløpig har ikke Antonov meldt om at de har fått noen bestillinger på flytypen.

Les også: – Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre

Progress D-436-motorene i ferd med å hektes under vingene på An-178-prototypen.
Progress D-436-motorene i ferd med å hektes under vingene på An-178-prototypen. Antonov

Luftens giganter

An-178 vil kunne ta med seg 18 tonn last på kortere oppdrag, 1 000 kilometer, eventuelt 10 tonn 4 000 kilometer.

Det blir småtterier sammenlignet med de strategiske transportflyene Antonov har på cv-en fra før:

Antonovs digre transportfly An-124, som kan ha med seg 150 tonn nyttelast, er relativt jevnlig på besøk til Norge på forskjellige fraktoppdrag.

Det er kun ett fly som har større bæreevne, nemlig det enestående Antonov An-225 Mrija.

Med en maksimal avgangsvekt på 640 tonn er flyet det tyngste som finnes og er dessten det lengste med sine 88,4 meter.

Ifølge Antonov selv har flyet opp gjennom årene satt 240 verdensrekorder, deriblant mest last på én gang - over 253 tonn.

Her kan du lese mer og se video av da An-225 landet på norsk jord for første gang i fjor sommer.