Sinot Aqua

Her er den første luksusyachten som drives av hydrogen

Her har du et luksuriøst lite cruiseskip drevet av brenselceller. Sinot Aqua har tenkt å bli verdens første luksusskip som har flytende hydrogen i tanken.

Aqua skal være 112 meter lang og ha en topphastighet på 17 knop.
Aqua skal være 112 meter lang og ha en topphastighet på 17 knop. (Foto: Mi7)

Her har du et luksuriøst lite cruiseskip drevet av brenselceller. Sinot Aqua har tenkt å bli verdens første luksusskip som har flytende hydrogen i tanken.

  • Maritim

Nederlandske Sinot Yacht & Archtecture Design har vist fram en verdensnyhet. Eller i hvert fall en skalamodell av det som de selv beskriver som verdens første «superyacht», eller mindre cruiseskip, som har hydrogen som drivstoff.

En miniatyr som ble vist fram på Monaco Yacht Show i desember var to meter lang – men den representerer et skip på 112 meter. Skipet, som går under navnet Aqua, har en drivlinje med brenselceller samt to 28-tonns vakuumforseglede tanker med flytende hydrogen.

Les også

I stedet for eksos, er vann det eneste restproduktet rett fra fartøyet. Selve tankene kommer i fullskalaversjonen til å være synlige gjennom en stor glassvegg i midten av skipet.

«Utfordringen vår var å implementere et fullt fungerende brenselcellesystem med flytende hydrogen. Fartøyet er ikke bare banebrytende når det kommer til teknikk, men også innen i design og estetikk», sier Sander Sinot i en pressemelding.

Aqua skal ha en topphastighet på 17 knop. Brenselcelle-drivlinjen oppgis å generere 4 MW. Marsjhastigheten ligger på 10–12 knop, og rekkevidden fulltanket anslås til 3 750 nautiske mil, eller 6945 kilometer, noe som er tilstrekkelig til å krysse Atlanteren. Med ombord kan den stolte eieren ha 13 gjester, og fullt bemannet er det er det en besetning på 31 om bord.

Denne artikkelen ble først publisert på Nyteknik

Sinot Aqua har plass til 13 passasjerer og et mannskap på 31. (Foto: Mi7)
Skipet skal ha to hydrogentanker, og eneste utslipp skal være vanndamp (Foto: Mi7)
Aqua skal være 112 meter lang og ha en topphastighet på 17 knop. Med fulle tanker skal det være mulig å krysse atlanteren. (Foto: Mi7)

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå