E8 SØRBOTN-LAUKSLETT

Her er de seks entreprenørene som vil bygge E8 Sørbotn-Laukslett

Tre norske, to kinesiske og en spansk.

Den 870 meter lange Ramfjordbua er hovedkonstruksjonen i prosjektet.
Den 870 meter lange Ramfjordbua er hovedkonstruksjonen i prosjektet. Illustrasjon: Statens vegvesen
31. aug. 2022 - 14:04

Hovedkontrakten for ny E8 fra Sørbotn til Laukslett i Troms er lyst ut. 

Følgende interessenter har sendt inn søknad om å bli prekvalifisert:

  • Bertelsen & Garpestad
  • China Communications Construction Company (CCCC)
  • Hæhre Entreprenør
  • NCC Norge
  • Sichuan Road & Bridge Group Corp. (SRBG)
  • ALDESA Construcciones

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet skal plukke ut tre til fem leverandører å forhandle med.

Strekningen er cirka ti kilometer lang. Her blir det flere mindre bruer og kulverter, men først og fremst skal det bygges ny bru over Ramfjorden. Det blir ei bjelkebru på cirka 870 meter, fundamentert på stålrørspeler.

Sluttdato for den nye veien er 10. juli 2026.

Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.
Les også

Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.