Dette er Danmarks nye el-lokomotiv

Siemens Vectron el-tog

Dette er Danmarks nye el-lokomotiv

26 el-lokomotiv skal brukes på pendlerstrekninger fra 2021.

  • Elbil

Siemens Vectron skal fra 2021 trekke pendlernes dobbeltdekker-vogner rundt på Sjælland, etter at Bombardier – som hittil har vært leverandør – ga opp å komme med anbud på de nye, danske lokomotivene.

DSB har valgt Siemens som leverandør av de foreløpig 26 el-lokomotivene som hovedsakelig skal brukes på pendlerstrekninger på Sjælland fra 2021.

DSB ba om tilbud på de nye lokomotivene i 2016, og har nå kåret Siemens Vectron som vinner av anbudsrunden. Det er, ifølge en pressemelding fra statsbanene, snakk om et godt testet produkt, som ble lansert i 2010, og som blant annet brukes i Tyskland og Finland.

– Vectron er en gjennomtestet lokomotivtype, og lokomotivene vil gi et løft for både togtrafikken og for miljøet, sier administrerende direktør Flemming Jensen.

Dobbeltdekker

Lokomotivene skal trekke DSBs 113 dobbeltdekker-vogner. Mange av dem står i dag stille, fordi de nåværende diesellokomotivene, ME, lider av ødelagte akslinger, og det sørger for at en del av flåten på er verksted – kanskje helt fram til høsten.

De fleste av de 33 ME-lokomotivene har passert 35 år. DSB ville nok gjerne ha parkert dem på et sidespor for ti år siden, men de er helt nødvendige for pendlertrafikken til og fra København, fram til Siemens er klar til å sende Vectron til Danmark. Det bunner i InterCity4-skandalen, som gjorde det umulig å frigjøre IC3 til å kjøre på Sjælland.

ME-lokomotivene har et svært høyt partikkelutslipp, og DSB har gitt opp å få det ned på et akseptabelt nivå.

De skal likevel under alle omstendigheter skrotes når de nye signalsystemet ERTMS er klart, for Banedanmark har ikke tenkt å prøve å bygge det nye systemet inn i dem.

Den nåværende leverandøren ga opp å komme med anbud

Leverandøren av ME-lokomotivene og deres elektriske søster, EA, Bombardier, ga opp å komme med anbud på Danmarks nye el-lokomotiver. Bombardier var ellers sammen med Skoda og Siemens prekvalifisert til å delta i anbudsrunden.

Årsaken var ifølge direktøren for Bombardiers danske avdeling, Peter Sonne, at Bombardiers lokomotiv, Traxx, ikke er godkjent for å kjøre i 200 km/t. Det var et krav fra DSB, selv om dobbeltdekkervognene bare er godkjent for 160 km/t.

Peter Sonne understreker at det ikke er noe teknisk i veien for å få Traxx til å kjøre i 200 km/t.

– Men vi må igjennom en svært krevende godkjenningsprosess. Når det gjelder godkjenninger, er togverden dyr å jobbe i. Derfor kunne vi ikke komme med en pris som var konkurransedyktig, selv om vi prøvde svært lenge, sier han med henvisning til at det tross alt bare er snakk om 26 lokomotiver. Men DSB har opsjon på å kjøpe ytterligere 18 el-lokomotiv fra Siemens.

Peter Sonne avviser å kommentere hvilken innvirkning det har hatt at enkelte komponenter til de nye ERTMS-signalene skulle kjøpes fra Siemens.

DSB beholder en del av vedlikeholdet

Siemens har fått kontrakt på å stå for vedlikeholdet av de nye el-lokomotivene de første ti årene, og opsjon på vedlikeholdet i ytterligere fem år. Men det kommer til å foregå i samarbeid med DSBs egne teknikere, understreker DSB-direktør Flemming Jensen.

«Ansvaret for el-lokomotivenes kvalitet og pålitelighet ligger altså ene og alene hos Siemens. Men som en del av avtalen skal Siemens bruke DSB Vedligehold til deler av serviceettersynene på lokomotivene, slik at vi kan vi opprettholde og videreutvikle kompetansen i verkstedene våre,» understreker han i pressemeldingen.

DSB, og særlig de faglige organisasjonene som organiserer medarbeidere på verkstedene, var svært opprørte over avtalen som et politisk flertall inngikk i slutten av januar om å kjøpe inn fremtidens eltogsett for å erstatte IC3. I den avtalen får produsenten det fulle ansvaret for vedlikeholdet, og DSBs verksteder sto igjen med svarteper på perrongen.

Formelt skal Folketingets finansutvalg godkjenne kjøpet av de nye el-lokomotivene, men det er ingenting som tyder på at det skal bli problematisk.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)