Har ventet på ny Oslofjordforbindelse i 23 år - nå har transportnæringen fått nok

Skal, skal ikke? Slik holder regjeringen på når de flytter på veiprosjekter inn og ut av NTP. I mellomtiden må transportnæringen benytte kronglete veier med store trafikale utfordringer hver dag på en av Norges viktigste hovedfartsårer. Nå går næringslivet og transportnæringen til aksjon.

– Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, mener fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbuds avdeling Buskerud, Per Einar Sand.
– Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, mener fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbuds avdeling Buskerud, Per Einar Sand. Foto: NLF
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. aug. 2023 - 13:00

Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune).  

– Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, mener fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbunds avdeling Buskerud, Per Einar Sand. 

Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.
Les også

Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning

Stor politisk markering 

Nå manes det opp til storstilt aksjon tirsdag 29. august med lastebilkonvoi og politisk markering. Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Røyken næringspark, Asker Næringsforening og Drammen Næringsforening skal det kjøres lastebilkonvoi for å markere for politikerne hvorfor Oslofjordforbindelsen trengs.

En konvoi vil starte fra Lier og en annen fra Frogn/Vinterbro. Deretter møtes de i Røyken Næringspark, hvor lokalpolitikere, stortingspolitikere, næringslivet og transportbransjen vil delta. 

Her vil selvsagt Per Einar Sand, og mange med ham, delta. 

– Sand er daglig leder i GS-Transport, og driver et selskap med 25 biler. I snitt kjører de mellom åtte og ti lass per dag via Oslofjordforbindelsen.

Han har derfor lang erfaring med å kjøre på den ulykkesutsatte strekningen og understreker hvor viktig det er at noe gjøres umiddelbart. 

– Veistrekningen er knutepunkt for 20.000 kjøretøy per dag, hvorav 12 prosent er tunge kjøretøy. Da er det krise at dagens vei er fylt med nabolag, rundkjøringer og 50- og 40-soner. Veien er rett og slett ikke bygget for trafikken, forklarer Sand. 

Store trafikale utfordringer 

Han har utallige historier om problemene som oppstår under transportkjøringen. 

–  Det er køer, stor fare for trafikkuhell og store ulykker. I tillegg er det utfordringer med stenging av Oslofjordtunnelen som også påvirker hele veinettet på Lier-siden, forteller Sand. 

Han forklarer også at omkjøringsmulighetene heller ikke er gode når det skjer noe.  

.  – I snitt er tunnelen stengt rundt 300 ganger per år og stengingene er en miks av motorstopp, gjenstander i veibanen eller dårlig sikret last. Dette er utenom planlagt stopp for veiarbeid. Når tunnelen stenger, må igjen 20 000 kjøretøy, kjøre om Oslo i stedet. Det koster mye i både drivstoff, slitasje på vei og tid for sjåfører når tunnelen stenger, sier Bjerke. 

Å jobbe som fisker er en risikabel øvelse. Å jobbe alene på sjark er det aller farligste, ifølge en ny Sintef-rapport. Forrige uke måtte forskerne legge til nok et tall i den dystre statistikken.
Les også

156 fiskere har dødd på jobb siden 2000

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.