Forskere håper den nye regjeringen vil snu trenden med stadig lavere bevilgninger til forskning over samferdselsbudsjettet. (Bilde: Truls Tunmo)

TRANSPORTFORSKNING

Håper på blåblå storsatsing på transportforskning

Fredag legger den nye regjeringen frem statsbudsjettet for 2014. De har tidlig varslet en stor satsing på samferdsel.

– Jeg har høye forventninger til at den nye regjeringen vil satse mer på forskning innen samferdselssektoren enn hva den rødgrønne regjeringen har gjort, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt (TØI).

Urovekkende utvikling

I 2010 bevilget de rødgrønne 109 millioner kroner til forskning over samferdselsbudsjettet. Fire år senere foreslo den sammen regjeringen 65,9 millioner til det samme formålet.

En nedgang på nær 40 prosent. Samtidig som de la inn en stor økning i den totale satsingen på samferdsel i det samme budsjettforslaget.

– Det er et paradoks at de ønsker å bruke 40 prosent mindre på forskning når selve budsjettet er høyere enn noen ganger, sier Johansen.

Han synes trenden er urovekkende.

– At det skjer et kutt i bevilgningene ett år er ikke nødvendigvis noen stor sak. Men når kutt blir en tydelig trend, med nedgang fire år på rad er jeg bekymret for hva som vil skje, sier han.

Johansen mener forskning og utvikling er essensielt når det skal satses mye på samferdselsutbygging fremover.

– Når det skal satses mye på samferdsel, burde politikerne være opptatt av innovasjon, og forskning på effektene av samferdselsutbygging, det håper jeg den nye regjeringen viser at de er, sier han.

Les også: 3D-modellering av veiprosjekter reduserer ekstrakostnadene fra 20 til 5 prosent

Går mot strømmen

Spesialrådgiver Egil Kallerud ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu) har lagt godt merke til nedgangen i Samferdselsdepartementets satsing på forskning over tid.

– Samferdselsdepartementet har gjort et tydelig kutt i sine bevilgninger til forskning og utvikling de siste årene, sier han.

Hva årsaken er, er Kallerud usikker på.

– Jeg har ikke sett noen begrunnelse på hvorfor de gjør det på den måten. Det er et paradoks at de forsker mindre når økningen i satsing på samferdsel er såpass stor, sier han.

Kallerud sier departementet står i en særstilling sammenliknet med de andre departementene.

– Det er påfallende at samferdselsdepartementet er et av de få departementene som har foretatt kutt i forskning og utvikling, når de andre departementene har hatt en til dels betydelig vekst, sier han.

Les også: Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Etterlyser forskning i NTP

Anne Kjersti Fahlvik, divisjonsdirektør i Forskningsrådet, bekrefter at samferdselsbudsjettet er det eneste som kutter i midlene til forskning og utvikling.

– Det er lagt opp til en reduksjon på 15,7 millioner kroner fordelt på transportforsking og forskning på elektronisk kommunikasjon i de rødgrønnes samferdselsbudsjett, sier hun.

Fahlvik viser til Nasjonal transportplan (NTP), som påpeker at kunnskap er en viktig faktor for kvalitet og effektivitet i samferdselssektoren.

– Med kunnskap som en viktig faktor er det merkelig at det ikke er lagt inn noen konkrete mål eller tiltak for forskning eller kunnskapsutvikling i planen, sier hun.

Også Fahlvik er spent på den nye regjeringens statsbudsjett som legges frem fredag.

– Vi har sett og erfart med Stoltenbergregjeringen at samferdsel har vært en budsjettvinner, og undret oss veldig over at man har kuttet på kunnskap, forskning og innovasjon. Vårt håp er at den nye regjeringen ser viktigheten av forskning når de nå øker samferdselssatsingen ytterligere, sier hun.

Les også: Nå må alle som jobber med vinterdrift av vei ha opplæring

Egne midler til vei

Utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, sier imidlertid at bildet av dagens forskningsmidler til transport ikke er så mørkt.

– Vi i Vegvesenet har vårt eget budsjett, og dermed egne midler til veiforskning, forklarer han.

Aksnes utdyper, og forteller at selv om midlene til forskning fra Samferdselsdepartementet blir mindre, forskes det fremdeles mye på vei ved hjelp av andre midler.

– Vi prioriterer selv hvor mye vi vil bruke til forskning fra vårt budsjett. De siste årene har satsingen på forskning i Statens vegvesen gått opp, sier han.

Vanskelige prioriteringer

Aksnes tror ikke bare det er negativt at departementet reduserer bevilgningene til forskning.

– Det er klart forskning er viktig, men Samferdselsdepartementet har mange oppgaver og en vanskelig prioriteringsliste. I enkelte sammenhenger kan det nok dermed være viktigere å bruke penger på andre transportområder enn forskning, sier han.

Aksnes legger til at departementet er klar over at satsingen på forskning i Vegvesenet har økt, og tror det kan være medvirkende til at departementet ikke prioriterer feltet høyere.

Les også:

Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Han er mannen som skal redde kollektiv-Oslo