Terje Grytbakk, fotografert fra trikken, ventende på en holdeplass symboliserer godt jobben han har fått: Finn en måte å mangedoble kapasiteten til kollektivtrafikken på. (Bilde: Hilde Lillejord)

TERJE GRYTBAKK

Han er mannen som skal redde kollektiv-Oslo

– Her blir det mange konsulentutredninger, sier den nye kollektivgeneralen.

Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal økes fra 300 til 800  millioner reiser per år.

Målene er svært ambisiøse. Terje Grytbakk har fått ansvaret for å finne måter å nå målene på. Han er ansatt som prosjektleder i Jernbaneverket for KVU Oslo-Navet.

Konseptvalgutredning

Det betyr at han skal lage en konseptvalgutredning for kollektivtrafikken i Oslo og omegnskommunene. I praksis betyr det ny togtunnel gjennom Oslo, og nye og T-bane til Fornebu – og andre forslag gruppen måtte komme opp med.

Grytbakk forteller at teamet, bestående av folk fra Jernbaneverket, Ruter og Statens Vegvesen, skal være på plass innen 22. november.

– Da skal det være et møte i styringsggrupen og vi håper å få godkjent et prosjektstyringsdokument som gir føringer for fremdrift, hvem som gjør hva og når. Målet er å overlevere KVU-en til Samferdselsdepartementet 1. mai i 2015.

Les også: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på

Fristilt

Det er skrevet en rekke utredninger om tunnelalternativer gjennom Oslo.

Jernbaneverket selv har sett på fire alternativer der ett går via Filipstad, ett går via Nationaltheateret, ett går via Majorstua og ett siste alternativ som går utenom Oslo S og får en stasjon under Stortinget.

– Vi har ingen bindinger om kun å gå dypere inn i disse fire. Vi skal i utgangspunktet være nytenkende og frie, og vi vil både vurdere andre forslag og se nærmere på disse fire. Ved å se på de eksisterende unngår vi mye dobbeltarbeid, sier Grytbakk.

Grytbakk regner med at et tyvetalls personer kommer til å være engasjert i arbeidet med KVUen. Hvem disse er er ennå ikke bestemt.

Les også: Solvik-Olsen vil styre mer veipenger mot byene

Best mulig

– Sammen skal vi komme frem til det best mulige kollektivsystemet. Hvis jeg har noen kjepphest så er det at vi skal legge frem en plan for en infrastruktur som best mulig betjener markedet men som også er gjennomførbart i praksis. Det er ikke sikkert det blir så populært å grave opp Studenterlunden, sier Grytbakk, med tanke på at et av de fire foreslåtte alternativene krever dette.

Da vil han legge tall fra SSB til grunn som sier noe om befolkningsveksten, hvor folk bosetter seg og hvor de skal jobbe.

Budsjettet han har å forholde seg til er ennå ikke spikret og Grytbakk avviser derfor å si noe om kostnadene.

– Målet til myndighetene om en vekst på 2,5 ganger er en særdeles ambisiøs. Det vi skal lage er på mange måter en ren kapasitetsutredning og hvis vi skal lykkes er det ingen grunn til å være beskjeden. Her blir det mange konsulentoppdrag, sier KVU-generalen.

Les også:

Norge mangler rådgivende ingeniører til vei og jernbane

Her er strakstiltaket som skal sikre at togene går

Danskene skifter hele signalanlegget på ti år