Samferdsel

Danskene skifter hele signalanlegget på ti år

Det vil ta dobbelt så lang tid å skifte ut signalanlegget i Norge som i Danmark.
Det vil ta dobbelt så lang tid å skifte ut signalanlegget i Norge som i Danmark. Bilde: Håkon Jacobsen
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
27. sep. 2013 - 11:25

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System, er et signalsystem for jernbaner i Europa.
  • Det gir informasjon om kjøretillatelse og hastighet direkte i togets førerpanel.
  • ERTMS er designet for toghastigheter opp til 500 km/t.
  • Første bane, en «pilotstrekning», i Norge blir Østfoldbanen østre linje, på strekningen Rakkestad-Sarpsborg, der prøvedrift begynner November 2013.

Kilde: Jernbaneverket.

De norske signalanleggene for jernbane har nådd, eller er svært nære å nå, sin teknologiske levealder.

Gammelt utstyr

I 2019 har 150 norske signalanlegg passert 50 år.

– Problemet med dagens signalanlegg er at mange strekninger har gammelt utstyr. Det er tidvis vanskelig å skaffe reservedeler og enkelte reservedeler produseres ikke lenger. Det er kun leverandørsupport på to av ti anleggstyper nå. I tillegg til det er det et problem at den gamle reléteknologien ikke lenger læres i skolen her, forklarer prosjektsjef i Jernbaneverket, Eivind Skorstad.

Derfor har Jernbaneverket i sitt handlingsprogram for 2014 til 2023, lagt inn den første prøvestrekningen med standarden ERTMS (European Rail Traffic Management System), som Stortinget har besluttet at skal være framtidas signalsystem i Norge.

I november 2013 starter prøvedriften på Østfoldbanen.

Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Dobbelt så lang tidJernbaneverkets plan for ERTMS i Norge.
Dobbelt så lang tidJernbaneverkets plan for ERTMS i Norge.

Dobbelt så lang tid

Men mens det norske jernbaneverket skriver at en total fornyelse av signalsystemet her i Norge vil ta oppimot 20 år, er det besluttet at hele anlegget skal skiftes ut i Danmark i løpet av ti år.

– Samlet sett forventes passasjerene å være knapt en million timer mindre forsinket per år med nytt signalanlegg, skriver Banedanmark på sine hjemmesider.

Punktligheten både regionalt og lokalt i Danmark forventes økt fra 84 til 94 prosent innen 2020.

Skorstad sier det norske klimaet er mye av årsaken til at utbyggingen vil ta lenger tid i Norge.

– Det er en del fysiske forskjeller som klima og fjelloverganger hvor det store deler av året ligger flere meter snø, forklarer han.

Og legger til at det i tillegg er snakk om en cirka dobbelt så lang strekning i Norge som i Danmark.

ERTMS: – Alternativet er å legge ned jernbanen

Store bevilgningsbehov

Total kostnad for fornyelse av signalsystemene er anslått til om lag 20 milliarder av Jernbaneverket.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Ny kraftstasjon for hjemmebruk og folk i farta

I Nasjonal transportplan (NTP) er det foreslått avsatt om lag 1,3 milliarder kroner i perioden 2014–2017 og om lag 5 milliarder i perioden 2018–2023 til fornyelse og investeringer i signalanlegg.

– I de første fire årene skal det planlegges og prosjekteres, og krever derfor ikke like mye midler som når utbyggingen starter, sier Skorstad.

– Dere sier utskiftingen kan ta 15 år. Er det realistisk at dere får bevilget 13,4 milliarder på fem år, når dere kun får 6,6 de første ti årene?

– Bevilgningene er en politisk avgjørelse, svarer han.

Les også:

Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet

Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen  

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.