Det vil ta dobbelt så lang tid å skifte ut signalanlegget i Norge som i Danmark. (Bilde: Håkon Jacobsen)

JERNBANESIGNALER

Danskene skifter hele signalanlegget på ti år

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System, er et signalsystem for jernbaner i Europa.
  • Det gir informasjon om kjøretillatelse og hastighet direkte i togets førerpanel.
  • ERTMS er designet for toghastigheter opp til 500 km/t.
  • Første bane, en «pilotstrekning», i Norge blir Østfoldbanen østre linje, på strekningen Rakkestad-Sarpsborg, der prøvedrift begynner November 2013.

Kilde: Jernbaneverket.

De norske signalanleggene for jernbane har nådd, eller er svært nære å nå, sin teknologiske levealder.

Gammelt utstyr

I 2019 har 150 norske signalanlegg passert 50 år.

– Problemet med dagens signalanlegg er at mange strekninger har gammelt utstyr. Det er tidvis vanskelig å skaffe reservedeler og enkelte reservedeler produseres ikke lenger. Det er kun leverandørsupport på to av ti anleggstyper nå. I tillegg til det er det et problem at den gamle reléteknologien ikke lenger læres i skolen her, forklarer prosjektsjef i Jernbaneverket, Eivind Skorstad.

Derfor har Jernbaneverket i sitt handlingsprogram for 2014 til 2023, lagt inn den første prøvestrekningen med standarden ERTMS (European Rail Traffic Management System), som Stortinget har besluttet at skal være framtidas signalsystem i Norge.

I november 2013 starter prøvedriften på Østfoldbanen.

Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Dobbelt så lang tidJernbaneverkets plan for ERTMS i Norge. Jernbaneverket

Dobbelt så lang tid

Men mens det norske jernbaneverket skriver at en total fornyelse av signalsystemet her i Norge vil ta oppimot 20 år, er det besluttet at hele anlegget skal skiftes ut i Danmark i løpet av ti år.

– Samlet sett forventes passasjerene å være knapt en million timer mindre forsinket per år med nytt signalanlegg, skriver Banedanmark på sine hjemmesider.

Punktligheten både regionalt og lokalt i Danmark forventes økt fra 84 til 94 prosent innen 2020.

Skorstad sier det norske klimaet er mye av årsaken til at utbyggingen vil ta lenger tid i Norge.

– Det er en del fysiske forskjeller som klima og fjelloverganger hvor det store deler av året ligger flere meter snø, forklarer han.

Og legger til at det i tillegg er snakk om en cirka dobbelt så lang strekning i Norge som i Danmark.

ERTMS: – Alternativet er å legge ned jernbanen

Store bevilgningsbehov

Total kostnad for fornyelse av signalsystemene er anslått til om lag 20 milliarder av Jernbaneverket.

I Nasjonal transportplan (NTP) er det foreslått avsatt om lag 1,3 milliarder kroner i perioden 2014–2017 og om lag 5 milliarder i perioden 2018–2023 til fornyelse og investeringer i signalanlegg.

– I de første fire årene skal det planlegges og prosjekteres, og krever derfor ikke like mye midler som når utbyggingen starter, sier Skorstad.

– Dere sier utskiftingen kan ta 15 år. Er det realistisk at dere får bevilget 13,4 milliarder på fem år, når dere kun får 6,6 de første ti årene?

– Bevilgningene er en politisk avgjørelse, svarer han.

Les også:

Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet

Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen