MÅ MODERNISERES: Det finnes ingen alternativ til ERTMS, og innføringen haster, mener Samferdselsdepartementet. I Sverige, hvor dette bildet er fra, har Trafikverket lånt noen av SJs nye Bombardier-høyhastighetstog for å teste ERTMS-systemet. Der er innføringen allerede i gang. (Bilde: Stefan Nilsson / SJ)

ERTMS

– Alternativet er å legge ned jernbanen

Derfor droppes kvalitetssikring av milliardinvestering.

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System­ (europeisk standard for tog­styring) omfatter Jernbaneverkets mobilnett gsm-rail (gsm-r) og kontrollsystemet European Train Control System (ETCS).
  • Utbyggingene i Europa dreier seg om nivå to av ETCS, der signallysene langs sporet erstattes av en skjerm hos lokomotiv­fører. Den gir informasjon om hastighet og hindringer flere kilometer fremover.
  • Informasjonen mates inn i et sentralt data­system av trafikkstyringssentralen og overføres til en datamaskin i toget med krypterte signaler over gsm-r.
  • Det sentrale systemet sørger også for å overvåke togtrafikken og varsler/griper inn ved avvik.
  • Utbygging i Norge 2015–2030.

Samferdselsdepartementet gir for alvor grønt lys til moderniseringen av signalanleggene på norsk jernbane.

Jernbaneverket planlegger å digitalisere signalene for 23 milliarder kroner i perioden 2015 - 2030.

Dette er såpass store investeringer at de normalt skal gjennom en solid papirmølle for å sjekke at planene holder vann.

Denne prosessen blir droppet, ifølge et brev fra departementet til Jernbaneverket.

Ingen alternativer

Formelt er det snakk om en ekstern kvalitetssikring, KS 1, av en konseptvalgutredning, KVU.

– Årsaken er at det ikke finnes andre løsninger. Alternativet er å legge ned jernbanen, og det er jo ingen aktuell løsning, sier seniorrådgiver Terje Falch ved Baneseksjonen i departementet.

Saken handler om ERTMS, der de konvensjonelle stolpene med lyssignaler langs sporet erstattes av kjøreordre på en monitor på lokomotivførerens dashbord.

Les mer om teknologien her: Slik skal jernbanen bli digital

Uvanlig snarvei

Et slik byks i byråkratiet er ikke helt vanlig, men regelverket åpner for unntak.

Alle offentlige investeringer på mer enn 750 millioner kroner krever en KS1-prosess.

I dette tilfelle skulle da Jernbanverket ha lagt frem alternative løsninger på problemet med dagens utslitte signalsystemer.

De holdes i live flere tiår på overtid. Det finnes knapt med både reservedeler og support på teknologien.

Les også:

Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet

– Teknologien er umoden

Unødvendige millioner

Den europeiske standarden for modernisering av togsignaler er ERTMS, og den har Norge valgt å følge gjennom EØS-avtalen.

– Så i praksis står vi mellom to alternativer: Å legge ned linjene etter hvert som signalanleggene tar kvelden, eller investere i denne digitale teknologien, sier Falch til Teknisk Ukeblad.

Å legge ned er ikke aktuell politikk, og da står man igjen med én løsning på utfordringen.

– Og da er det unødvendig å bruke flere millioner kroner på en ekstern kvalitetssikring, poengterer Terje Falch.

Les også:

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Så mye koster det å ruste opp Bergensbanen

Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

NSB bytter ut trange seter på nye tog