Bergensbanen kan kjøre fra Oslo til Bergen på under fire timer dersom banen rustes opp for 50 milliarder, og dropper de fleste stoppestedene. (Bilde: NSB)

BERGENSBANEN

Så mye koster det å ruste opp Bergensbanen

For å få ned reisetiden.

Om Bergensbanen rustes opp for 50 milliarder kroner kan reisetiden mellom Oslo og Bergen komme ned mot tre timer og 40 minutter.

Med dagens 15 stoppesteder vil 50 milliarder kroner kunne få reisetiden ned i fire timer og 15 minutter, skriver Bergens Tidende.

Les også: Her forsvinner togstasjonene

Reelt flyalternativ

– Dersom det kjøres ekspresstog med for eksempel stopp kun i Voss, Geilo og Hønefoss vil reisetiden komme ned i tre timer og 40 minutter, sier Mona Hellesnes, varafylkesordfører og leder for Forum Nye Bergensbanen til avisen.

Hun ser for seg et morgentog fra Bergen klokken 6.00 som er i Oslo klokken 09.40, og deretter avganger minst hver andre time.

– Det tror jeg hadde blitt et reelt alternativ til fly for svært mange, sier Hellesnes.

Debatten om fremtiden til Bergensbanen fikk ny fart etter at det ble kjent at togturen mellom Oslo og Bergen fra 9. desember vil ta nesten sju timer for den raskeste avgangen.

Les også: Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Over seks timer

I dag er NSBs raskeste tilbud mellom byene ettermiddagstoget fra Oslo til Bergen, som har en reisetid på seks timer og 26 minutter.

Fra 9. desember er reisetiden på denne togavgangen økt til seks timer og 52 minutter. Ekspresstoget mellom Bergen og Oslo brukte vel seks timer for 35 år siden.

Årsaken til den økte reisetiden er at NSB setter opp flere avganger på Østlandet og mellom Bergen og Voss.

Enkeltsporet bane gjør at togene må møtes på stasjonene for å passere hverandre.

Les også:

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken  

Fjellhall på over 130.000 m3 skal bli togstasjon

Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet