Elektrisk

Halvparten av den første ID3-produksjonen er allerede kjøpt opp

15.000 av 30.000 planlagt produserte biler er allerede bestilt av kjøpere over hele Europa.

Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.3. Illustrasjon: Volkswagen AG
Ole Petter PedersenOle Petter Pedersen– Redaktør
15. mai 2019 - 08:40
Hver sjette elbil solgt i år er en Tesla Model Y. Disse koster mellom 465.154 og 596.459 kroner, avhengig av rekkevidden. Ifølge OFVs avgiftskalkulator vil bilen koste mellom 36.563 og 50.347 kroner mer i moms og avgifter neste år enn i 2025.
Les også:

Så mye mer vil de ti mest kjøpte elbilene koste deg

Volkswagen planlegger i første omgang å produsere 30.000 biler av elbilen ID3, den første rene elbilmodellen fra bilprodusenten.

Allerede er forhåndssalget passert 15.000 for hele Europa, melder selskapet i en pressemelding.

Markedene med flest forhåndsbestillinger er Tyskland, Norge, Nederland, Storbritannia og Sverige.

– Norge regnes som et av de viktigste markedene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen i Norge, i pressemeldingen.

Modellen er lansert i til sammen 29 land. Leveransene starter til sommeren 2020. De som nå har betalt depositum, kan riktignok angre seg. Det er altså ingen garanti for at Volkswagen faktisk selger de bilene som nå er reservert.

Rekkevidde: 420 kilometer

ID.3 1ST skal i produksjon i november, men det tar omtrent et halvår før kunder får bilene.

Den kommer med batteri på 62 kilowattimer, med en utnyttbar kapasitet på 58 kilowattimer.

Det skal holde til en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 420 kilometer. Samme område som Tesla Model 3 Standard Range, med andre ord.

Senere skal versjoner med større og mindre batteri bli tilgjengelig; 45 og 77 kilowattimer netto, med en rekkevidde på henholdsvis 330 og 550 kilometer.

Konseptbilen AMG GXX fra Mercedes kjørte mer enn 40.000 km på litt over en uke.
Les også:

Elbil fra Mercedes satte vanvittig rekord

Bilen vil komme i tre ulike utstyrsnivåer og fire farger. Importøren skriver at «alle utstyrsversjonene er riktig utstyrte modeller». I tilfelle noen var bekymret for at de kommer med feil utstyr, antar vi.

Senere varianter heter ID.3 Plus, som får oppgraderte lykter og tofarget karosseri. ID.3 Max får får panorama soltak og head-up display.

Ukjent norsk pris

Den første modellen får en startpris på 40.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 392.958 kroner.

Trekker vi fra tysk moms på 19 prosent, skulle det tilsi 330.000 kroner. Men det er vanlig at biler prises lokalt for å passe inn i konkurransen. Hva den til slutt koster i Norge er dermed vanskelig å si sikkert.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Norsk pris blir tilgjengelig i september.

Bilene skal produseres ved VW-fabrikken i Zwickau, som er under total ombygging. Tidligere har den produsert Golf og Passat samt karosserier til luksusmerkene Bentley og Lamborghini. I høst starter produksjonen av ID, i løpet av 2020 skal elbiler stå for mer enn 50 prosent av produksjonen, og fra 2021 skal det kun rulle helelektriske biler ut fra fabrikken i Sachsen.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.