ELEKTRISK

Nå kan Volkswagens første ID forhåndsbestilles

Navn, rekkevidde litt om prisen.

ID.3 er kamuflert, men dette er altså produksjonsutgaven.
ID.3 er kamuflert, men dette er altså produksjonsutgaven. Illustrasjon: Volkswagen AG
Marius ValleMarius ValleJournalist
8. mai 2019 - 13:42

Det lanseres knapt en elbil uten at det samtidig lanseres en løsning for å forhåndsreservere mot betaling. Volkswagen ønsker ikke å være noe dårligere, og har derfor lansert reservasjon av den første modellen i ID-serien i 29 land.

Norge er inkludert blant disse landene.

Det hele koster 10.000 kroner, og sikrer deg å være blant de første som får bestille bil til høsten. Leveransene starter til sommeren 2020.

Pengene får du tilbake om du ombestemmer deg, eller når du kjøper bil.

Det er kanskje enda mer interessant at mange nye detaljer er bekreftet.

6 minutter, 5 sekunder og 336 tusendeler. Det er den nye rekorden for helelektriske biler på Nürburgrings Nordschleife.
Les også

Her setter Volkswagens elektriske sportsbil nok en rekord

Barnet skal hete ID.3 1ST

Bilen har gått under navnet I.D. og I.D. Neo. Nå er det klart at den heter ID.3, og at den første produksjonsmodellen heter «ID.3 1ST». Vi omtaler den heretter som ID.3 1ST.

Den skal i produksjon i november, men det tar omtrent et halvår før kunder får bilene.

Den kommer med batteri på 62 kilowattimer, med en utnyttbar kapasitet på 58 kilowattimer. 

Volkswagen ID.3 minner mye om Golf bakfra. <i>Illustrasjon:  Volkswagen AG</i>
Volkswagen ID.3 minner mye om Golf bakfra. Illustrasjon:  Volkswagen AG

Det skal holde til en rekkevidde etter WLTP-syklusen på 420 kilometer. Samme område som Tesla Model 3 Standard Range, med andre ord.

Senere skal versjoner med større og mindre batteri bli tilgjengelig; 45 og 77 kilowattimer netto, med en rekkevidde på henholdsvis 330 og 550 kilometer.

Bilen vil komme i tre ulike utstyrsnivåer og fire farger. Importøren skriver at «alle utstyrsversjonene er riktig utstyrte modeller». I tilfelle noen var bekymret for at de kommer med feil utstyr, antar vi.

Senere varianter heter ID.3 Plus, som får oppgraderte lykter og tofarget karosseri. ID.3 Max får får panorama soltak og head-up display.

BYD har bestemt seg: De bygger bilfabrikk i Ungarn. Det er svært gode nyheter for den norske BYD-importøren RSA, forteller administrerende direktør Frank Dunvold.
Les også

BYD bygger bilfabrikk i Europa

40.000 euro

Den første modellen får en startpris på 40.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 392.958 kroner. 

Trekker vi fra tysk moms på 19 prosent, skulle det tilsi 330.000 kroner. Men det er vanlig at biler prises lokalt for å passe inn i konkurransen. Hva den til slutt koster i Norge er dermed vanskelig å si sikkert.

Norsk pris blir tilgjengelig i september.

Volkswagen ID.3. <i>Illustrasjon:  Volkswagen AG</i>
Volkswagen ID.3. Illustrasjon:  Volkswagen AG

– Vår første elektriske modell vil passe utmerket for det norske markedet, ikke minst på grunn av rekkevidde, god innvendig plass og en konkurransedyktig pris i sitt segment. Vi vil kontinuerlig holde våre kunder orientert om ID.3 1ST, slik at de blir bedre kjent med produktet frem mot lanseringen i 2020, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Bilen er så langt bare vist frem kamuflert, men den ser ut til å være omtrent like stor som en Golf eksteriørt. 

Løsning for forhåndsreservasjon er tilgjengelig på Volkswagens nettsider

Norge hevdes å være et av de viktigste markedene for bilen, og Volkswagen planlegger å i snitt utlevere mer enn 100.000 ID.3-modeller i året verden over.

En Volvo-bil av denne typen rullet i går ut fra Torslanda fabrikken - for siste gang.
Les også

Volvo har bygget sin siste diesel-bil

Bilen er den første som kommer på Volkswagen-gruppens nye MEB-plattform for elbiler. Flere andre merker i gruppen, som Audi, Skoda og Seat planlegger biler på samme plattform.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.