ELBIL

Halvelektrisk seier til Peugeot

Rimelig fransk bil dunket ut både Tesla 3 og Porsche Taycan i Årets bil-kåring.

Årets bil i Europa: Peugeot 208.
Årets bil i Europa: Peugeot 208. Foto: Peugeot
2. mars 2020 - 16:05 | Endret 2. mars 2020 - 17:01

Den har knapt rukket å komme ut på norske veier. Men i ettermiddag ble det klart at Peugeot 208 er kåret til Car Of The Year 2020.

Bilen finnes både i elektrisk versjon og med fossil motor. 

Utdeling for tom sal

Den europeiske Car Of The Year-kåringen ble etablert i 1964, og i år har 60 motorjournalister fra 24 land sittet i juryen. Den prestisjefulle europeiske bilprisen ble delt ut i Geneve. Men ettersom hele bilmessen er avlyst på grunn av coronaviruset, gikk utdelingen for tom sal.

Det plager sikkert ikke Peugeot, som nå har vunnet prisen for sjette gang - den franske bilprodusenten har vunnet også med modellene 504, 405, 307, 308 og 3008. 

Mange mil for pengene

Dagens store seierherre leveres både med elektriske og fossile motorer. Den elektriske e-208 stiller med solide 340 kilometer WLTP-rekkevidde, og da bilen ble introdusert i Norge, ble det sagt at den skulle ha en startpris på rundt 250.000 kroner. Det holdt ikke - i dag må man ut med minst 264.600 kroner for den rimeligste versjonen. 

Sju biler kom seg helt til finalen: BMW 1-serien, Peugeot 208 (som også fås i elektrisk versjon) Renault Clio, Toyota Corolla, Ford Puma, Porsche Taycan og Tesla Model 3.

Da opptellingen i beste Melodi Grand Prix-stil var ferdig, viste det seg at den franske kompaktbilen hadde kjørt forbi begge norgesfavorittene: Tesla Model 3, som har gjort noe så uvanlig som å gjøre en amerikansk sedan til Norges mest solgte bil, og Porsche Taycan, som rundt 3000 nordmenn har reservert - til tross for at den rimeligste versjonen begynner på over 900.000 kroner.

En veldig bra dag

- Det er en veldig bra dag, stråler Stian Gihle.

Han PR-sjef for den norske Peugeot-importøren, og livestreamet utdelingen mens han satt på kontoret. 

- Jeg så alt live fra start til slutt. Jeg må innrømme at da det var igjen et fire land, begynte jeg å skjønne at det gikk riktig vei. 

- Hva betyr denne seieren for dere? 

- Den skaper mye entusiasme, sier han. 

-2-serien har vært viktig for Peugeot i alle år. Det er den serien som det selges mest av, og med introduksjon av elbil i Norge blir det enda kjekkere. Det tikker ut elbiler hver dag, og det kommer mer etter hvert, sier Gihle, som tror at 90 til 95 prosent av 208-salget i Norge blir elektrisk. 

- Og nå skal du hjem og sprette en fransk vin? 

- Hehe, nei. Vi drikker ikke på ukedager. Det blir å være sammen med familien - og være ekstra blid! 

Les også

Det kan gå halvannet år før Volkswagens billigbil produseres i stort volum

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.