PROSJEKTER

Hæhre vant konkurransen om E16 Kvamskleiva

Hæhre hadde de beste løsningene, forteller Statens vegvesen etter at entreprenørselskapet sikret seg E16-kontrakten til over en halv milliard.

Byggeleder Edvin Rye og Statens Vegvesen skal samarbeide med Hæhre Entreprenør på E16 gjennom Kvamskleiva.
Byggeleder Edvin Rye og Statens Vegvesen skal samarbeide med Hæhre Entreprenør på E16 gjennom Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. okt. 2020 - 09:59

Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith og Brødrene Dokken.

Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og Sønner, Anlegg Øst og Gjermundshaug Anlegg leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.

Velforeningen på Bjertnestunet ønsker ikke å overta ansvaret for uteområdene før de er utbedret.
Les også

Nekter å overta fellesarealer: – Vi rører ikke noe som ikke er bygd opp slik det skal

God på gjennomføring

En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersonene som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg Øst/Gjermundshaug Anlegg.

Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.

– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.

Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.
Les også

Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»

Trafikkavvikling

Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16-trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.

– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.

Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. De to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå ti dager for å levere en eventuell klage.

Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, noe som er nødvendig om den nye veien skal være klar for åpning tidlig vinteren 2023, sier Rye.

Det er lagt ut flere millioner tonn tunnelboremasser som inneholder sulfat og uran på anleggsområdet på Åsland.
Les også

Fikk ikke informasjon om uran og sulfat i Follobanenmassene – varsler mulig erstatningskrav

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.