Kompressoren er resultat av mange års utvikling og jobbing med flerfasepumper.
– Det er veldig mye flerfasepumpeteknologi i våtgasskompressoren. Det er en evolusjon med utspring i flerfaseteknologien vår, sier salgsdirektør Jon Arve Sværen i Framo Engineering.
Framo er svært fornøyde med at Statoil har valgt å gå videre med kompressorteknologien på Gullfaks Sør, som TU skrev om fredag. Kompressoren skal plasseres på havbunnen, 16 kilometer fra Gullfaks C og sende våtgass til plattformen.
Les også: Nytt teknologiskritt på Gullfaks
Et skritt
Statoil-direktør Bjørn Kåre Viken, med ansvar for undervanns- og marinteknologi, sier at våtgasskompresjon føyer seg inn i rekken av norsk subseautvikling som kan ende opp i et fullverdig prosessanlegg på havbunnen.
– Vi ser på dette som et viktig skritt i utviklingen og modningen av undervannsteknologien. Kompressoren kan være med og øke produksjonen fra gassfelt, sier Viken.
Framo tror – i likhet med Statoil – at teknologien kan bli viktig for mange andre felt også.
– Interessen er stor internasjonalt. Det er viktig å få den første kontrakten, som vi tro og håper blir med Statoil, sier Sværen.
Reelle tester
Framo Engineering har kjørt tøffe tester med kompressoren i en testloop på deres subsea testdokk på Fusa. Kompressoren har gått i rundt 4.500 timer med simulert Gullfaks-kondensat i alle tenkelige varianter av kondisjoner.
– Vi har kjørt ekstremtester og fått verifisert kompressorens robusthet, sier Sværen.
Han forklarer at systemdesignet er forenklet sammenlignet med en ordinær kompressor.
– Vi har fjernet alt vi ikke trenger. Kompressoren er designet for å takle ulike mengder væske, helt opp til 5 volumprosent som effektiv kompressor, sier Sværen, og understreker at dette kan tilsvare opp til 70–80 masseprosent med væske. Maskinen er også testet p 100 prosent væske.
Framo har levert flerfasepumper som til sammen har gått i over 1,2 millioner timer.
– Vi har hentet mye erfaring fra flerfasepumpene, blant annet motor, tetninger og lagre, sier Sværen.
Statoil-skryt
Han roser Statoil for å tore å satse på ny, norsk teknologi.
– Statoil er flinke til å løfte fram og ta i bruk ny teknologi, sier Sværen.
Han tror våtgasskompressoren som konsept kan konkurrere med separator- og kompresjonsteknologien til Aker Solutions for en god del felt.
– Vi snakker om et 100-talls tonn og enkle systemløsninger muliggjort av banebrytende kompressorteknologi, mens man på Åsgard og Ormen Lange snakker om kompliserte prosesser på 1000-talls tonn. De ulike løsningene vil nok ha noen ulike markeder eller differensiering i markedstenkning hos kundene, sier Sværen.