OLJE OG GASS

Nytt teknologiskritt på Gullfaks

LENGE LEVE: Gullfaks C kan forlenge livet på sokkelen til 2030 med ny teknologi, spesielt knyttet til subsea- og brønnløsninger.
LENGE LEVE: Gullfaks C kan forlenge livet på sokkelen til 2030 med ny teknologi, spesielt knyttet til subsea- og brønnløsninger. Bilde: Øyvind Hagen / Statoil
Tore Stensvold
17. juni 2011 - 07:24
Vis mer

Oljeindustrien går mer og mer under vann. Nå har Statoil tatt en foreløpig beslutning om å benytte ny kompressorteknologi for å komprimerer gass 16 kilometer fra Gullfaks C-plattformen.

Denne teknologien kan være en av brikkene som skal til for å forlenge livet til Gullfaks til 2030.

I 2009 fikk Framo Engineering kontrakt på utvikling av teknologien etter en studiefase i 2008 med flere industrileverandører. Nå er den kommet så langt at Statoil velger å gå videre. Konseptet er valgt, nå gjenstår investeringsbeslutningen, som ventes i fjerde kvartal.

I 2015 kan våtgasskomprimeringen begynne. Utviklingen av havbunnskompresjon for våtgass er en del av prosjektet Gullfaks 2030, som ser på mulighetene for å forlenge Gullfaks-feltets levetid.

Les også: Tester verdens første undervannskompressor

Milepæl

– Vi ser på dette som et viktig skritt i utviklingen og modningen av undervannsteknologien. Komprimering av våtgass er en ny, viktig milepæl, sier Bjørn Kåre Viken, direktør for undervanns- og marinteknologi i Statoil til Teknisk Ukeblad.

Flerfasekompressoren til Framo Engineering, som de har jobbet med i mange år, er en viktig komponent i teknologien.

Les også: Etterlyser subsea-standarder

TALSMANN: Bjørn Kåre Viken, leder for undervanns- og marin teknologi i Statoil, tror leverandørerer og oljeselskaper må finne fram til standarder for subsea-utstyr.
ET SKRITT: Gasskompresjonsanlegget til Framo Engineering kan bli en standard for felt med tilsvarende behov som Gullfaks Sør, tror Bjørn Kåre Viken, leder for undervanns- og marin teknologi i Statoil. Tore Stensvold

Subsea prosessanlegg

Våtgasskompresjon føyer seg inn i rekken av norsk subseautvikling som kan ende opp i et fullverdig prosessanlegg på havbunnen. Utviklingen av Ormen Lange Pilot og Åsgard gasskompresjon har tatt de første, tunge skrittene, med Aker Solutions i førersetet. For Statoil er det viktig å få med flere teknologimiljøer og leverandører.

Les også: Kritisk teknologi snart i mål

Selv om Statoil føler seg trygg på teknologien, blir Gullfaks-anlegget også en fullskalatest som peker langt framover.

– Vi kan få testet ut og verifisert teknikken under kontrollerte former på Gullfaks Sør og samtidig øke produksjonen. I et gassfelt kan det være kritisk om trykket faller. Våtgasskomprimering er avgjørende for å unngå at gassen utvider seg og væske utfelles. Teknologien må være robust så det blir minimalt behov for vedlikehold og intervensjon, sier Viken.

Arktiske strøk

Lengre fram i tid ser Statoil subseateknologi som løsningen for å kunne operere i arktiske strøk der det er teknisk vanskelig å ha overflateinstallasjoner, og etter hvert også under is. Da er det viktig at utstyret ikke trenger ofte og omfattende vedlikehold fra overflateutstyr.

På Gullfaks Sør, som er et satellittfelt 16 kilometer fra Gullfaks C, er komprimering av våtgassen avgjørende for å forlenge levetiden og øke utvinningen.

Statoil regner med å kunne øke utvinningsgraden fra 62 til 74 prosent, det vil si 3 milliarder standard kubikkmeter gass, med våtgasskomprimering kombinert med konvensjonell lavtrykksproduksjon i en senere fase.

Les også: Store utfordringer venter i Arktis

Hyllevare neste

Oljeselskapet har allerede blinket ut flere felt i Norge der våtgasskomprimering er aktuelt. Lykkes Statoil på Gullfaks Sør, vil oljeselskapet kopiere konseptløsningen på andre felt.

– Da får vi ned kostnadene og nærmer oss en mer standardisert løsning. Det er veien vi må gå for å få ned kostnadene og ta ut mer fra ellers marginale felt, sier Viken.

Les også: Alt på millimeteren på 800 meters dyp

UNDER GULLFAKS: Undervannsutbyggingen er etter hvert blitt omfattende på Gullfaks. Våtgasskompressoren vil plasseres melom bunnramme L og M ramme.
UNDER GULLFAKS: Undervannsutbyggingen er etter hvert blitt omfattende på Gullfaks. Våtgasskompressoren vil plasseres melom bunnramme L og M ramme. Statoil

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.