PROSJEKTER

Fylkesvei 17 er rustet opp for 1,7 milliarder - i dag åpnet aller siste del 

Strekningen Jådåren-Østvik er den siste delstrekningen av hovedprosjektet fylkesvei 17/720 Dyrstad-Sprova-Malm.

Etter to år med arbeid åpner den siste delen av ny fylkesvei 17 onsdag 14. september.
Etter to år med arbeid åpner den siste delen av ny fylkesvei 17 onsdag 14. september. Foto: Trøndelag fylkeskommune
14. sep. 2022 - 05:58

Onsdag 14. september kl. 1200 var det åpning av strekningen Jådåren-Østvik på fylkesvei 17.

Strekningen Jådåren-Østvik er den siste delstrekningen av hovedprosjektet fylkesvei 17/720 Dyrstad-Sprova-Malm, hvor hoveddelen sto ferdig i 2020.

Etter denne åpningen er dermed hele prosjektet fullført, skriver Trøndelag fylkeskommune i en melding.

Fakta om prosjektet: 

  • Ca 4 km ny fylkesvei 17 inkl. ramper, kryss og busslommer 
  • Vegbredde 9 meter, med forsterket midtoppmerking 
  • Ny lokalveg: 2 km, 4 meter bred med møteplasser
  • Fjellmasser: 100.000 m3
  • Jordmasser: 180.000 m3 
  • Støyskjermer: 570 m
  • Veglys: 100 stk 
  • Kummer: 100 stk 
  • Murer: 500 m2 
  • Konstruksjoner: 3 stk 
  • Hovedentreprenør: Arbeidsfellesskapet Kne-Røstad 
  • Rådgiver, planlegging: AsplanViak 
  • Totalkostnad: Ca 200 mill. kr.

Arrangementet startet klokken 12.00 ved de nye bussholdeplassene på Jådåren. Her var taler og snorklipping.

Ferdig før fristen 

Det er nesten fire kilometer med nybygd fylkesvei som åpner. Anleggsarbeidene startet sommeren 2020 og etter vel to års arbeid står veien nå ferdig, i god tid før kontraktfristens utløp.  

Arbeidet har gått som planlagt og framdriften har vært god. Trøndelag fylkeskommune er også godt fornøyd med arbeidet som er gjort av entreprenøren, heter det i meldingen. 

Den nye fylkesvei 17 har en veibredde på ni meter og har fått forsterket midtoppmerking. Veien er bygd i henhold til dagens krav både når det gjelder kurvatur og bredde. Skiltet hastighet er 80 km/t.

Den nye veien har ingen avkjørsler som går direkte ut på fylkesveien. Hovedadkomsten til Jådåren er nå via det nye krysset på Myrvang. I tillegg fører nye veilys til bedre trafikksikkerhet, spesielt om høsten og vinteren. 

Bra for bomiljøet

Det er også bygd to kilometer ny lokalvei – en vei som gjør at det nå er sammenhengende lokalvei fra Jådåren til Østvik. Dessuten er det bygd støyskjermer langs ny fylkesvei 17.

Det har ikke har vært alvorlige ulykker på anlegget.  

Totalkostnaden for strekningen Jådåren-Østvik er på cirka 200 millioner kroner.

Ny ferjefri E39 mellom Kristiansand-Trondheim er estimert til å koste 382 milliarder kroner. På Hordfast-strekket planlegges blant annet en drøye 5 km lang bro over Bjørnafjorden.
Les også

Vil forby nedbygging av myr: – Nok en spiker i kista for Hordfast-prosjektet

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.