PROSJEKTERING

Fylkene skal kjøpe ny programvare for veiprosjektering: Kostnadsramme på 250 millioner kroner

Anskaffelsen gjelder en rammeavtale for IKT-løsning for å planlegge og prosjektere fylkesveier.

I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier.
I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier. Foto: Colourbox
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. nov. 2020 - 14:31

Da fylkesveiadministrasjonene ble overført til fylkeskommunene ved siste årsskifte, ble det laget midlertidige avtaler med videreføring av de dataløsningene som Statens vegvesen brukte for planlegging og prosjektering.

Nå har de nye fylkene fått samordnet seg. De har nå lyst ut en felles spesifikasjon på en ny programvare, som blir et av de viktigste verktøyene de nye fylkesveiadministrasjonene skal bruke i forbindelse med planlegging og bygging av veier i årene som kommer.

Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

Vurderer å bygge gammelt signalsystem i nye togprosjekter

Høy kvalitet på konkurransegrunnlaget

Det er Viken fylkeskommune som med mandat fra fylkesrådmannskollegiet, håndterer koordineringen og utlysingen. De har i sin tur leid inn konsulentselskapet Vivento, der Carl Aaby er leder for prosjektet.

Han forteller at det er en stor og kompleks pakke som skal kjøpes inn, og at Vivento sammen med fylkeskommunene har brukt det siste halvåret har til å få på plass beskrivelsen og konkurransegrunnlaget som nå ligger ute på Doffin.

– Resultatet er et konkurransegrunnlag med høy kvalitet, og som godt beskriver de kompliserte oppgaver en slik programvare skal dekke. Dette inkluderer som et minimum løsning for sammenstilling og samhandling av grunnlags- og fagmodeller; samt prosjekteringsløsning for vei, tunnel, bru, veioppmerking og veiskilt.

Eksempel på fordrøyende tak i urbane strøk. Slike tak får en stadig viktigere funksjon for å håndtere overvann ved ekstreme nedbørsmengder.
Les også

Slik får du tak som kan håndtere overvann

I utgangspunktet hyllevarer

–Er dette hyllevare, eller trengs det mye utviklingsarbeid for å få fram de rette løsningene?

– I utgangspunktet er dette hyllevare, selv om det alltid må noe tilpasninger til for å få programvaren til å passe til kundenes behov. Vi foretok en markedsundersøkelse i forkant av dette prosjektet, nettopp for å danne oss et bilde av aktuelle aktører som kan være interessert i en slik anbudsprosess. Da fikk vi svar fra fem ulike organisasjoner. Vi har i forbindelse med anbudsutlysingen også oppfordret aktørene om å gå sammen om gi tilbud på utlysingen, forteller Carl Aaby til Veier24.

I utlysingen angis kostnadsomfanget på den samlede utlysingen til å ligge mellom 150 og 250 millioner kroner. Den enkelte fylkeskommune er ikke forpliktet til å benytte seg av denne avtalen, men Carl Aaby forteller at alle er i en situasjon der de på et eller annen tidspunkt må investere i ny programvare på området.

Rune Schlanbusch, sjefforsker ved Norce, i gang med å montere sensorer på Lundamo jernbanebro.
Les også

Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve

Konkurranse med forhandling

Konkurransen gjennomføres som konkurranse med forhandling, og første fase etter at anbudsfristen er utløpt 4. desember, innledes med en prekvalifisering. De leverandørene som så oppfyller kvalifikasjonskravene og som blir invitert videre i prosessen, vil få anledning til å levere tilbud.

Ifølge prosjektleder Carl Aaby regner de med at en avtale med en leverandør skal være inngått, slik at anskaffelsene fra det enkelte fylkes siden kan begynne i løpet av våren.

Kontrakten på levering av IKT-løsning innen planlegging og prosjektering av fylkesveier har en samlet løpetid på åtte år, som inkluderer mulige opsjoner.

Det er økende aktivitet i Barentshavet. Nå er de som opererer helikopter i området bekymret for flysikkerheten når flyværtjenesten på Bjørnøya legges ned.
Les også

Legger ned flyværtjeneste – «alle» er negative

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.