Da fylkesveiadministrasjonene ble overført til fylkeskommunene ved siste årsskifte, ble det laget midlertidige avtaler med videreføring av de dataløsningene som Statens vegvesen brukte for planlegging og prosjektering.
Nå har de nye fylkene fått samordnet seg. De har nå lyst ut en felles spesifikasjon på en ny programvare, som blir et av de viktigste verktøyene de nye fylkesveiadministrasjonene skal bruke i forbindelse med planlegging og bygging av veier i årene som kommer.
![Et eksempel fra Brussel: I dette prosjektet bevarer man den nedre delen av bygget og setter en ny konstruksjon oppå.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848025/20240702_195334.jpg)
Fem forutsetninger for å lykkes med sirkulære løsninger i bygg
Høy kvalitet på konkurransegrunnlaget
Det er Viken fylkeskommune som med mandat fra fylkesrådmannskollegiet, håndterer koordineringen og utlysingen. De har i sin tur leid inn konsulentselskapet Vivento, der Carl Aaby er leder for prosjektet.
Han forteller at det er en stor og kompleks pakke som skal kjøpes inn, og at Vivento sammen med fylkeskommunene har brukt det siste halvåret har til å få på plass beskrivelsen og konkurransegrunnlaget som nå ligger ute på Doffin.
– Resultatet er et konkurransegrunnlag med høy kvalitet, og som godt beskriver de kompliserte oppgaver en slik programvare skal dekke. Dette inkluderer som et minimum løsning for sammenstilling og samhandling av grunnlags- og fagmodeller; samt prosjekteringsløsning for vei, tunnel, bru, veioppmerking og veiskilt.
![Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle, Katrine Sælensminde Erstad.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834815/Katrine%2520Salensminde%2520Erstad.jpg)
Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først
I utgangspunktet hyllevarer
–Er dette hyllevare, eller trengs det mye utviklingsarbeid for å få fram de rette løsningene?
– I utgangspunktet er dette hyllevare, selv om det alltid må noe tilpasninger til for å få programvaren til å passe til kundenes behov. Vi foretok en markedsundersøkelse i forkant av dette prosjektet, nettopp for å danne oss et bilde av aktuelle aktører som kan være interessert i en slik anbudsprosess. Da fikk vi svar fra fem ulike organisasjoner. Vi har i forbindelse med anbudsutlysingen også oppfordret aktørene om å gå sammen om gi tilbud på utlysingen, forteller Carl Aaby til Veier24.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
I utlysingen angis kostnadsomfanget på den samlede utlysingen til å ligge mellom 150 og 250 millioner kroner. Den enkelte fylkeskommune er ikke forpliktet til å benytte seg av denne avtalen, men Carl Aaby forteller at alle er i en situasjon der de på et eller annen tidspunkt må investere i ny programvare på området.
![En buss i anbudet Oslo Indre by. Bussen har utslippsfri oppvarming ved hjelp av konvensjonelle elektriske varmeovner.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846852/original.jpg)
Ble advart mot kun el-oppvarming: Pekes på som en viktig årsak til busskaoset i Oslo
Konkurranse med forhandling
Konkurransen gjennomføres som konkurranse med forhandling, og første fase etter at anbudsfristen er utløpt 4. desember, innledes med en prekvalifisering. De leverandørene som så oppfyller kvalifikasjonskravene og som blir invitert videre i prosessen, vil få anledning til å levere tilbud.
Ifølge prosjektleder Carl Aaby regner de med at en avtale med en leverandør skal være inngått, slik at anskaffelsene fra det enkelte fylkes siden kan begynne i løpet av våren.
Kontrakten på levering av IKT-løsning innen planlegging og prosjektering av fylkesveier har en samlet løpetid på åtte år, som inkluderer mulige opsjoner.
![Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842043/NTB_jFTVwqZI_DU.jpg)
Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister