Brødrene Aa og Future of the Fjords vant tidenes første maritim-pris under Tech Awards.
Brødrene Aa og Future of the Fjords vant tidenes første maritim-pris under Tech Awards. (Foto: Eirik Urke)

Norwegian Tech Awards - maritim

Future of the Fjords får den nye bransjeprisen Norwegian Tech Award Maritim

Elektriske skip er ikke lenger en drøm, men en realitet. En framtidsrealitet.

Brødrene Aa er tildelt prisen Norwegian Tech Award Maritime for skipet Future of the Fjords. Prisen er helt ny, og hurtigbåtbyggeren er dermed den første til å motta den norske maritime næringens nye bransjepris

Prisen ble delt ut av Teknisk Ukeblads administrerende direktør og ansvarlige redaktør Jan M. Moberg under Norwegian Tech Award 2018 på Oslo Militære Samfund.

Årets Norwegian Tech Award vil deles ut på Oslo Militære Samfund den 28. november. Prisutdelingen vil skje under festmiddag på kveldstid.

I TU-juryens begrunnelse står det:

«Årets pris i kategorien Maritim går til en aktør som har forlatt komfortsonen, gått i kompaniskap med en kunde og engasjert et nettverk av norske leverandører. Sammen har de tatt store tekniske skritt framover og funnet et visuelt uttrykk som står i stil med fartsområdet.»

Det er hurtigbåtbygger Brødrene Aa og rederiet The Fjords som har våget å tenke både nytt og framtidsrettet med «Future of the Fjords».

Future of the Fjords er 42 meter lang, 15 meter bred og plass til 400 passasjerer. Turistfartøyet er bygget som katamaran i karbonfiber og går 2,5 timer på batterier i opp til 16 knop.

Det ble satt i turisttrafikk mellom Flåm og Gudvangen i mai i år.

Klynge

FUTURE OF THE FJORDS

100 prosent batterelektrisk turistbåt i karbonfiber

Design: Brødrene Aa AS/Torstein Aa

Verft: Brødrene Aa AS

Eier: The Fjords AS

Rute: Flåm-Gudvangen 5 ganger om dagen

Passasjerer: 400

Lengde.: 42 meter

Bredde: 15 meter

Dypgang: 1,2 meter

Vekt: 148 tonn (lettskip)

Volum: 753 bruttotonn

Framdrift: Elektrisk 2 x 450 kW permanentmagnetmotor

Propeller: 2 x Servogear CPP (vribare)

Batteripakke: 2 x 900 kWh (1,8 MWh fra ZEM Energy)

Elektro- og energistyring: Westcon Power &  Automation

Klasse: DNV GL

Sammen med en rekke norske leverandører og ledende teknologimiljøer har Brødrene Aa utviklet en katamaran som ikke bare teknisk, men også designmessig viser vei.

Blant leverandørene er Westcon Power & Automation med elektro- og automasjonsutstyr, Servogear med propulsjon, batteriselskapet ZEM og klasseselskapet DNV GL.  

Fjordopplevelse til flere

– Det har vært helt fantastisk. Skipet har tilført nye dimensjoner til turistopplevelsene. Ikke bare en vakker natur, men også lydløst og sporløst. Det er verken eksos eller bølger, sier administrerende direktør Rolf A. Sandvik i The Fjords.

Seilasen går gjennom Nærøyfjorden, som  er en av tre norske fjorder på UNESCOS Verdensarvliste. Det blir mer og mer restriktivt å seile i naturperlene. Mer miljøvennlig enn elektrisk og med svært liten bølgesignatur, er det vanskelig å bli.

– Future of the Fjords har åpnet fjordopplevelsene for nye grupper. Med universell utforming er hele skipet tilgjengelighet for bevegelseshemmede, også for synshemmede. Man kan høre naturen, fugler og fosser. Det er blitt en blitt en sansereise, sier Sandvik.

Tøff kunde

Administrerende direktør Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa er veldig glad for prisen Norwegian Tech Award Maritime.

– Det er veldig godt å få en slik pris. Vi er veldig fornøyd med et tett og godt samarbeid med våre underleverandører, og ikke minst en kunde som tør å ta risiko sammen med oss, sier Aa til TU.

Future of the Fjords er det andre fartøyet med den unike designen. Vision of the Fjords kom i 2016 og var et hybrid fartøy, det vil si både dieselmotor og elektrisk.

Her kommer Future of the Fjords til kai. Stille og utslippsfritt. 

Prosjektleder Ragnar Langåker fra Westcon Power & Automation fortalte TU i våres at det i prinsippet ikke er så veldig mye nytt i Vision of the Fjords, men kjent teknologi satt sammen på nye måter. Riktignok med nyere versjoner av elektro-, automasjon-, styringssystemer og batterier.

– Vi har jobbet tett med alle de involverte og «fintunet» systemet til å bli så effektivt og energigjerrig som mulig, sier Langåker. Han nevner som eksempel propell, diameter, moment, effekt, balanse i båten, skrogform og hastighetsområde.

Hurtigbåtbygger

«Vision» ble bygget uten noen form for offentlig støtte. «Future» ble en del av Pilot-E-programmet for nullutslippstransport. Designet var imidlertid den samme.

Ladetårnet til The Fjords i Flåm benyttes av både Vision of the Fjords og Future of the Fjords. Foto: Tore Stensvold

Det var rederiet The Fjords som ønsket et helt nytt turistbåtkonsept. Nevøen til Tor Øyvin Aa, TorsteinAa, som fikk ideen til den trinnløse Z-designen. Torstein Aa er utdannet skisprørlegger med stor interesse for design. Han lot seg inspirere av veier som kryper i sikk-sakkmønster oppetter vestlandsfjell. Passasjerene kan trille eller gå fra laveste til øverste dekk uten en terskel.

Brødrene Aa har fått et 10-talls priser for designet. For en hurtigbåtbygger er det et paradoks at «Vison of the Fjords» og «Future of the Fjords» sanker priser i hopetall.

– Det er fantastisk moro å få priser, men samtidig nesten irriterende å få det for saktegående turistbåter. Vi er størst i markedet på bygging av hurtigbåter. De siste fem årene har vi levert 25 katamaraner med hastigheter opp i over 40 knop, sier Aa med et smil.

Verftet har bygget over 60 hurtiggående katamaraner og ettskrogsfartøy siden selskapet begynte med vauumstøping og karbonfiber i 2002.

Energi og tonn

En av de viktigste faktorene enten det dreier seg om å kjøre i 30-40 knop med diesel eller elektrisk og sakte, er å ha så lav vekt som mulig.

Fra brua på helelektriske Future of the Fjords. Turistskipet kan gå i 16 knop med 400 passasjerer i 2,5 timer.
Fra brua på helelektriske Future of the Fjords. Turistskipet kan gå i 16 knop med 400 passasjerer i 2,5 timer. Foto: Tore Stensvold

– Det dreier seg om å få ned vekt for å redusere energibehovet. Karbonfiber er det letteste og sterkeste materialet. Vi vil være i både hurtigbåtmarkedet og i nullutslippssegmentet med våre fartøy, sier, sier Aa.

Verftet er allerede i gang med å bygge et tredje fartøy med samme Seasight-design for The Fjords. Det skal hete Legacy of the Fjords og skal brukes både til turisttrafikk, sightseeing og konferanser.

– Rent teknisk blir den helt lik, med de samme spesifikasjoner og leverandører. Interiøret blir litt annerledes, basert på erfaringer med Vision of the Fjords i konferansemarkedet, sier Aa.

Nullutslipp i Oslofjorden

Det hybride fartøyet Vision of the Fjords skal i vinterhalvåret brukes i Oslo-området. Foreløpig base blir i nærheten av Tollboden og operaen.

Hvor «Legacy of the Fjords» vil ha sin base, er ikke avgjort.

– Vi er i samtaler med Oslo havn og håper vi kan bygge opp en avgangshub der vi også kan få ladet, sier Sandvik.

Brødrene Aa har sjelden opplevd maken til oppmerksomhet fra potensielle kunder som etter at «Vision» og «Future» kom i drift. Men det er ikke fritt fram å selge til hvem som helst.

Norwegian Tech Awards 2018

  • Teknisk Ukeblad deler hvert år ut en pris for en teknologi, et selskap, person eller prosjekt som representerer en god teknologisk løsning, prosjekt eller gjennombrudd på en forretningsmessig eller et samfunnsmessig problem eller utfordring. 
  • I tillegg deler TU ut Årets hederspris og Årets teknologileder. Nytt av 2018 er to nye bransjepriser, en for maritim næring og en for byggbransjen.
  • Prisene deles ut i samarbeid med NITO og Tekna i samarbeid med Polyteknisk Forening.
  • Årets Norwegian Tech Award deles ut på Oslo Militære Samfund 28. november

Juryen:

  • Trond Markussen, Nito (juryleder)
  • Lise Lyngsnes Randeberg, Tekna
  • Sverre Gotaas, Herøya Industripark
  • Anne Kjersti Fahlvik, Norges forskningsråd
  • Daniel Ras-Vidal, Abelia
  • Mette Vågnes Eriksen, Polyteknisk Forening
  • Katrine Vinnes, Norsk Industri
  • Jan M. Moberg, Teknisk Ukeblad

The Fjords har sikret seg visse rettigheter og kan sette ned foten til salg av identiske turistfartøy. Rederiet har ikke en signert opsjonskontrakt, men har sagt klart og tydelig fra at de vil ha et fartøy nummer fire, fem og kanskje ytterligere 10.

– Det lå en viss risiko i designene også for oss. Vi har derfor mulighet til å sette ned foten og ikke tillate salg til hvem som helst. Vi forhandler om en omfattende opsjonsavtale, sier Rolf A. Sandvik.

Dermed kan det hende at Brødrene Aa ikke har kapasitet til å bygge Seasight for andre kunder.

Oslo utstillingsvindu

Miljøbevegelsen er glad for at The Fjords tar med seg nullutslippsteknologien fra Vestlandet til Østlandet.

Teknologiansvarlig i Zero, Marius Gjerset, tror det vil bety mye å få nullutslippsfartøy fra Brødrene Aa til Oslo-området. På tampen av 2019 skal også Nesodden-fergene til Norled bli elektriske.

– Det er svært gledelig at vi får flere fartøy med elektrisk fremdrift i Oslofjorden. Det kutter utslipp, og viser frem teknologi vi trenger mer av så raskt som mulig. I det store bildet trenger vi å få frem utslippsfrie skip i ulike kategorier. Da er vi avhengige av at aktører som The Fjords går foran, og at verft som Brødrene Aa kan videreutvikle kompetansen sin, sier Gjerset.

Han sier at Norge er verdensledende på utslippsfrie løsninger til ulike typer skip.

– Forbildeprosjekter som dette gir inspirasjon til klimaløsninger utover landegrensene, og er samtidig en stor næringsmulighet for norsk maritim bransje, sier Gjerset.

Hybrid gjest

Oslos befolkning kan allerede nå få en forsmak på elektriske båtturer, for hybrid-elektriske Vision of The Fjords kommer til å tilby turer og arrangementer i Oslofjorden frem til april 2019.

– Jeg tror de fleste ønsker seg en stillegående båttur uten eksos og diesellukt når de er på sightseeing, enten de er i Oslofjorden eller Nærøyfjorden, sier Gjerset.

Future of the Fords kostet 144 millioner kroner. Enova har støttet cirka 40 prosent av merkostnaden ved å velge batteri framfor diesel. Forskjellen på hybrid og 100 prosent batterielektrisk utgjorde cirka 54 millioner kroner.

Enova-støtte

Legacy of the Fjords ble opprinnelig bestilt som en dieseldrevet sightseeingbåt. Det måtte Brødrene Aa og The Fjords gjøre for å kunne vise utslippsbesparelsene ved å velge batterier og kunne søke Enova-støtte.

I november ble det klart at Enova yter 22,7 millioner kroner i støtte til fartøy og ladeanlegg. Begrunnelsen er at et dieseldrevet fartøyet ville brukt over 225.000 liter diesel og sluppet ut 700 tonn CO2 i året.

Enova grunngir støtten med at det fortsatt er svært få helelektriske fartøy i drift. Ved å gi The Fjords støtte til «Legacy», bidra Enova til å vise verden at teknologien er tilgjengelig.

– Elektrifiseringen av sjøfarten er en av de nødvendige endringene på veien mot lavutslippssamfunnet, derfor er vi i Enova opptatt av at flere må utvikle og ta i bruk batteriteknologi til sjøs. Denne turistbåten vil bidra til å bygge erfaring og kompetanse i norske bedrifter og teknologimiljø, og blir et viktig steg i retning av å gjøre utslippsfrie fartøy konkurransedyktige, sier administrerende direktør. Nils Kristian Nakstad i Enova.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå