TUNNELER

Foreslår å bygge tunnel forbi rasutsatte Tokagjelet

Fylkeskommunen anbefaler en rask og skredsikker vei mellom Kvam og Bergen med tunnel mellom Kletten i Steinsdalen og Eikedal. Kostnad: Mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner.

Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013.
Tokagjel er svært skredutsett. Det skal bygges ny vei i tunnel for å løse skredproblematikken. Bildet er fra et ras i 2013. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. juni 2020 - 07:30

Etter en høringsrunde sto fylkeskommunen tilbake med to alternativer til ny vei, begge i tunnel forbi det rasutsatte området. Den eksisterende fylkesveien gjennom Tokagjelet er ikke noe alternativ som er utredet, fordi dette ble vurdert som uaktuelt tidlig i planprosessen, forteller Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

Nå er kommunedelplanen med konsekvensutredning sendt til Samnanger kommune og Kvam herad for politisk behandling.

– Raskest mulig rassikring av Tokagjelet er det viktigste for oss, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, ønsker at det kommer på plass veiskilt for hurtigladere.
Les også

Få på plass skilting for hurtiglading

To ulike alternativ

B1 Kletten–E3 Eikedalen og B1 Kletten–E1 Kleven (se kart) har begge vært vurdert når ny vei skal bygges. Kletten–Eikedalen kommer best ut av de to, i tillegg til at den tar størst hensyn til natur og miljø. Den anbefalte løsningen har en kostnad på mellom 1,9 og 3,1 milliarder kroner, med 25 prosent usikkerhet.

 
 
Mathilde Tybring-Gjedde vil gjøre søknadsprosessen for solkraftverk enklere og mer forutsigbar.
Les også

Mathilde Tybring-Gjedde: Vil bygge ut mindre kraftverk på «allerede rasert natur»

Kostnadene

Etter et nytt anslag ble kostnaden for begge alternativene redusert, hovedsaklig på grunn av justering av tunnellengdene.

270 millioner kroner skiller nå de to alternativene, mot tidligere 400 millioner kroner.

– Kostnadene i prosjektet er i hovedsak knyttet til bygging av tunnel. Det er utfordrende å finansiere et så stort prosjekt. Om vi skal klare å finansiere prosjektet er bidraget fra de statlige rassikringsmidlene helt avgjørende, sier seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, John Martin Jacobsen.

Fylkeskommunen vet mer om nivået på de statlige rassikringsmidlene når Stortinget har behandlet Nasjonal transportplan våren 2021.

Her er verdens største digitalkamera, LSST, ferdig bygget i Slac-laboratoriet i California i USA.
Les også

Har bygget verdens største digitalkamera

Videre arbeid

– Prosjektet blir en del av fylkeskommunen sitt arbeid med Regional transportplan 2022-2033, der dette blir vurdert opp mot andre prioriterte skredsikringsprosjekt i fylket, sier Jacobsen.

Fylkeskommunen opplyser at reguleringsarbeidet ikke vil starte før trasé er valgt.

I Sarpsborg har kommunen bygget vannledning i ring rundt byen, nytt avløpsrenseanlegg og en ny tilførselsledning til renseanlegget. Målet er å sikre vannforsyning for fremtiden og stoppe skadelige utslipp til Oslofjorden
Les også

Norge vil mangle våte hender

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.