Ammoniakk, metanol og flytende hydrogen

«Flytende strøm» er dyrt, men nødvendig

Flytende drivstoffer basert på strøm fra vind og sol kan gjøre spesielt tungtransporten grønn. Men det krever store investeringer.

Produksjonen av eFuels bruker strøm fra vindmøller og solceller, i tillegg til en karbonkilde, for eksempel biogass. Geografisk plassering har betydning for strøm- og transportpris, og dermed prisen for det ferdige drivstoffet. Siden prosessene gir overskuddsvarme, vil det også ha betydning om anlegget ligger nært et fjernvarmeanlegg som kan bruke varmen.
Produksjonen av eFuels bruker strøm fra vindmøller og solceller, i tillegg til en karbonkilde, for eksempel biogass. Geografisk plassering har betydning for strøm- og transportpris, og dermed prisen for det ferdige drivstoffet. Siden prosessene gir overskuddsvarme, vil det også ha betydning om anlegget ligger nært et fjernvarmeanlegg som kan bruke varmen. (Illustrasjon: Lasse Gorm Jensen. Kilde: Energinet)

Flytende drivstoffer basert på strøm fra vind og sol kan gjøre spesielt tungtransporten grønn. Men det krever store investeringer.

  • energi

Electro-fuels, eller bare eFuels, er stadig oftere i fokus når politikere kommer med forslag til hvordan Danmark kan oppnå en reduksjon av CO2-utslippene på 70 prosent innen 2030.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå