Flyulykke i Sverige

Ekspert mener sikkerheten må skjerpes etter to flyulykker knyttet til fallskjermhopping

Etter to alvorlige flyulykker i forbindelse med fallskjermhopping i Sverige på to år, bør regelverket skjerpes, mener flysikkerhetsekspert Hans Kjäll.

Flyvraket ligger på bakken i nærheten av flyplassen i Örebro.
Flyvraket ligger på bakken i nærheten av flyplassen i Örebro. (Foto: Jeppe Gustafsson/NTB)

Etter to alvorlige flyulykker i forbindelse med fallskjermhopping i Sverige på to år, bør regelverket skjerpes, mener flysikkerhetsekspert Hans Kjäll.

Dagen etter at ni personer mistet livet i en flyulykke i Örebro, vil sikkerhetseksperten ha en gjennomgang av det svenske regelverket.

– Det er ikke pilotens skyld at regelverket ikke holder, sier Kjäll til nyhetsbyrået TT.

Han er blant annet kritisk til at operatøren selv utfører tilsynet, som innebærer at et dokument blir fylt ut og sendt tilbake til tilsynsmyndighetene.

– Hvis du ser på resultatet med 18 omkomne på to år, er dette feil metode. Tilsynet må gå tilbake til et nivå der man ser på virkeligheten og ikke et papir, sier Kjäll. Flyulykken i Umeå i juli i 2019 kostet også ni mennesker livet.

Flyet som krasjet torsdag kveld, var ifølge luftfartsregisteret i Sverige en modell fra 1966, sier flysikkerhetseksperten.

Ikke mulig å redde liv

– Dessverre er våre sjanser for å redde liv praktisk talt null når vi ankommer og finner ut at flyet har brent, sa redningssjef Peo Staberyd på en pressekonferanse fredag.

Det var åtte fallskjermhoppere og én flyger om bord i flyet, som styrtet da det skulle ta av fra rullebanen torsdag kveld. Politiet ble varslet om ulykken ved 20-tiden.

Etterforskere fra den svenske havarikommisjonen undersøker vraket og forsøker å finne årsaken til styrten. Flyet skal være et innleid fly av typen DHC-2 Turbo Beaver, ifølge det svenske fallskjermforbundet.

Havarikommisjon

Den svenske havarikommisjonen sendte to etterforskere til åstedet torsdag kveld. I løpet av 30 dager skal de levere en innledende rapport om ulykken, mens den endelige rapporten vil være klar om et år.

– Arbeidet så langt går ut på at intervjuer blir gjennomført med flygeledere og vitner på stedet. Vi har tatt en første kikk på vraket og omgivelsene, sier avdelingsleder Peter Swaffer i havarikommisjonen.

Målet er nå å hente ut flyet så snart som mulig og ta det til et undersøkelsesrom i Strängnäs.

Svenska Yle skriver at slike fly ofte ikke har noen ferdskriver, noe som gjør det vanskeligere å etterforske hva som har gått galt.

Minner om Umeå-ulykken

Ulykken minner om ulykken i Umeå i juli i 2019, men Niclas Hellgren i Bergslagen-politiet sier at all oppmerksomhet nå er rettet mot torsdagens flystyrt.

– Tankene går til Umeå, og vi har den hendelsen som et scenario når vi har øvd. Men nå jobber vi ubetinget med denne hendelsen, vi trekker ingen paralleller til Umeå, sier han.

Også i denne ulykken omkom åtte fallskjermhoppere og en flyger. Ulykkesrapporten konkluderte med at småflyet som styrtet, både var lastet for tungt og feil.

Sorg

Mange i Sverige har uttrykt sorg og fortvilelse etter ulykken, som kongen og statsministeren.

Det ble rekvirert en krisegruppe til flyplassen, der mange bekymrede pårørende hadde møtt opp. Også flere prester rykket ut, og kirker i området åpnet dørene for sørgende fra fredag morgen.

 

Les også

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå