Togsett 74 (Bilde: Anders J. Steensen)
Kurven der ulykken skjedde er kjent som et vanskelig punkt på Vestfoldbanen. Ifølge ferdsskriveren holdt ulykkestoget 135 kilometer i timen. (Bilde: Anders J. Steensen)

Flirt-toget kjørte i 135 km/t

Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras på Nykirke onsdag, skyldes etter all sannsynlighet høy hastighet.

Det viser en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt

135 km/t

– Toget holdt en hastighet på 135 km/t da togets bremser ble aktivert, skriver SHT.

Ettersom dette var et testtog, hadde det med seg ferdsskriver og kamera.

Det er data fra disse systemene havarikommisjonen nå har analysert.

Les også: De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt

Vet ikke hvorfor

Ulykken skjedde i et område hvor sporet har relativt skarpe kurver. Her er hastigheten satt til 70 km/t.

Ifølge rapporten skjedde avsporingen 50–60 meter etter at strekningshastigheten reduseres. Denne hastighetsredusjonen er varslet med skilt cirka 1 200 meter lengre fram.

– SHT er på nåværende tidspunkt ikke kjent med hvorfor toget holdt denne hastigheten, heter det i den kortfattede rapporten.

Foreløpige analyser tyder på at det tok cirka 11 sekunder fra bremsene ble aktivert inntil toget sto i ro.

Tilbakelagt distanse er målt til 340 meter.

BILDESERIE: NSBs nye Flirt-tog i Norge

Les også:

Tester lover godt for nye tog

Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Velger sveitsertog