Krana som veltet, skal ha krasjet med en annen kran før den falt ned på et skip. Ulykken skjedde på et verft på øya Geoje i Sør-Korea. (Bilde: Lee Jung-hoon / AP / NTB scanpix)

Martin Linge

Ny Korea-tragedie på norsk prosjekt: Seks personer omkom på Martin Linge

Ytterligere 22 er skadet.

Seks mennesker er omkommet og 22 er skadet i en kranulykke på verftet Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, skriver Korea Times

Ulykken skjedde under byggingen av oljeplattformen Martin Linge for selskapet Total E&P, bekrefter selskapets norske kommunikasjonssjef Leif Harald Halvorsen overfor tu.no.

– Jeg kan bekrefte at det dreier seg om en kranulykke, ellers vet vi foreløpig lite. Vi jobber med å få oversikt, sier Halvorsen.

Den 32 tonn tunge kranen skal ha veltet klokken 07.50 norsk tid, og det er igangsatt en redningsaksjon for å berge personal som er fanget i vrakrestene.

 Årsaken til kranvelten er foreløpig ukjent. Ingen fra Totals prosjektorganisasjon er blant de omkomne eller skadde.

Ptil advarte

Total bygger Martin Linge ved Samsung-verftet i Sør-Korea.

Senest i forrige uke omtalte tu.no en rapport fra Petroleumstilsynet som konkluderte med at haster å få Martin Linge-prosjektet under kontroll, etter inspeksjon av plattform-modulene ved verftet.

Det var i mars at tilsynsmyndigheten gikk prosjektet nærmere etter i sømmene på teknisk sikkerhet, elektriske anlegg, styring av vedlikehold og Totals egen oppfølging av tekniske barrierer i ferdigstillelsesfasen på verftet.

Resultatet av Petroleumstilsynets (Ptils) besøk på Samsung-verftet var av en så alvorlig karakter at tilsynsmyndigheten har valgt å reagere kraftig på Totals arbeid med multimilliard-prosjektet allerede før tilsynsrapporten er ferdigstilt. 

Tekniske feil og mangler

Ptil krevde at ferdigstillelsen av plattformen skjer på en sikker måte, og påpekte blant annet at utstyr og systemer står i fare for å bli ødelagt, eller må skiftes ut, rett og slett fordi det har blitt for skittent etter å ha blitt eksponert for støv, vann, partikler og andre urenheter.

– Vi er såpass bekymret etter funnene vi gjorde på tilsynet i Korea at vi varsler pålegg før rapporten er ferdigstilt. Dette er på grunn av framdriftsplanene i prosjektet og for at det skal være mulig for operatøren å korrigere og identifisere problemstillinger allerede nå, sa direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ptil, Inger Anda.

Hun påpekte at Ptils bekymringer gjelder for en rekke områder. Deriblant:

  • Tekniske feil og mangler
  • Selskapets planer for ferdigstillelse av prosjektet
  • Prioritering og bruk av ressurser

Overskridelser og forsinkelser

Total ble bedt om å gi myndighetene en redegjørelse for hvordan de skal håndtere dette. På toppen av dette krevde Ptil at Total setter i gang tiltak for å komme à jour med selskapets egne prosedyrer for «preservering av utstyr og systemer».

Med over 10 milliarder kroner i overskridelser – fra 28,2 milliarder til 38,6 milliarder kroner – samt forsinkelser og pågående trøbbel på det koreanske verftet, manglet det ikke på utfordringer i prosjektet fra før.



Kommentarer (12)

Kommentarer (12)