Prosjekter

Fem entreprenører vil bygge ny E16 i Kvamskleiva i Vang kommune

Prosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei, og har en kostnadsramme på 666 millioner kroner.

Fem entreprenører og arbeidsfellesskap vil bygge ny E16 gjennom rasutsatte Kvamskleiva i Valdres. Det er byggeleder Edvin Rye meget godt fornøyd med
Fem entreprenører og arbeidsfellesskap vil bygge ny E16 gjennom rasutsatte Kvamskleiva i Valdres. Det er byggeleder Edvin Rye meget godt fornøyd med Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
27. mai 2020 - 13:27

Entreprenør-interessen var stor for rassikringsprosjektet før prosjektet måtte ta en seks uker lang koronapause. Dette er de som har meldt seg etter at anbudet ble lagt ut på ny:

  • Arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith og Brødrene Dokken
  • Arbeidsfellesskap mellom Anlegg Øst, Leonard Nilsen og Sønner og Gjermundshaug Anlegg
  • Bertelsen og Garpestad
  • Hæhre Entreprenør
  • Impresa Pizzarotti & S.p.A
Her skulle det etableres en 33 meter dyp byggegrop. Etter at det ble bestemt at Mossetunnelen skal forlenges vil byggegropen kun bli 22 meter dyp.
Les også:

Dropper rekorddyp grop: Skal redusere kvikkleirefaren i Moss

 

Fornøyd byggeleder

Byggeleder Edvin Rye er meget godt fornøyd med interessen.

– Vi var litt spente på om interessen ville holde seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene. Vi ser fram til kvalifiseringsfasen, sier Rye.

Vegvesenet er på jakt etter en dyktig hovedentreprenør der elektroarbeidene inngår som en del av hovedentreprisen. I første runde vil Vegvesenet velge ut tre entreprenører som er med videre i konkurransen i en prekvalifiseing. Dette arbeidet foregår nå.

Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 666 millioner kroner.

En gassflaske har eksplodert i en leilighet i et leilighetsbygg med fire leiligheter.
Foto: Gro Wold / NTB
Les også:

Gassflaske eksploderte inne i leilighet

100 millioner kroner i fradrag

– Det vil være mulig å få inntil 100 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som skisserer gode planer for hvordan jobben skal løses og som har den rette kompetansen for å utføre jobben, sier Rye.

– Hva vil være største utfordringen med jobben?

– Arbeidet med tunnelen er avgjørende for framdriften i prosjektet der elektroarbeidene er en viktig del av jobben. Trafikken på E16 vil gå gjennom anleggsområdet. En strekning av ny E16 skal etableres på fylling i Nordsvinsfjorden. Målet er å bygge vegen på to år, sier Rye.

Måbøtunnelen på riksvei 7.
Les også:

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog

Smal og rasutsatt

Den 5,4 kilometer lange strekningen skal avløse den smale, svingete og rasutsatte vegen ved Vangsmjøsa. De siste vintrene har trafikken korket seg gjennom Kvamskleiva. Det har vært utfordringer med trafikkavviklingen på uværsdager hvor Filefjell har vært åpen for trafikk, mens andre fjelloverganger har vært stengt. Vegen er rasutsatt med jevnlig nedfall på begge sider av dagens korte tunnel.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Byggestart høsten 2020

Med ny veg vil dette løse seg. Vegprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny veg. Vegen skal bygges som to-feltsveg med standardklasse H2 med 8,5 meters vegbredde. I tunnelen er blir det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det skal bygges et større kryss til fv. 2510 ved Hugavike.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Ny plattform for smarte strømnett

I dag går det gjennomsnittlig 1 480 kjøretøy i døgnet gjennom Kvamskleiva. Andelen tunge kjøretøy er 15 prosent.

Ambisjonen er byggestart høsten 2020.

– Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Rye.

Maren Grøthe (Sp) inviterer til omkamp om elektrifisering av Haltenbanken utenfor trøndelagskysten.
Les også:

Omkamp: Kan bli flertall mot elektrifisering av oljefelt i Norskehavet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.