BYGG

Får ikke utvide rullebanene

PROBLEM: Dash 8-fly som dette brukes på mange regionale flyplasser i Norge i dag. Avinor regner med at disse flyene fases ut innen 2030, noe som krever at man setter inn nye fly. Dette vil i så fall kreve lengre rullebaner, noe som ikke vil fungere på 19 av 23 norske rullebaner, ifølge Avinor.
PROBLEM: Dash 8-fly som dette brukes på mange regionale flyplasser i Norge i dag. Avinor regner med at disse flyene fases ut innen 2030, noe som krever at man setter inn nye fly. Dette vil i så fall kreve lengre rullebaner, noe som ikke vil fungere på 19 av 23 norske rullebaner, ifølge Avinor.
Peder Qvale
29. feb. 2012 - 16:12

Det kunne Avinor-sjef Dag Falk-Petersen fortelle under en pressekonferanse der forslagene for Nasjonal transportplan 2114–2023 ble lagt fram i dag.

Utfasing av fly

Det kan vise seg å bli et problem. Grunnen til det er at Dash 8-flyet, som brukes på mange regionale lufthavner i dag, trolig fases ut før 2030 og blir erstattet av flytyper som krever lengre rullebaner.

Avinor mener det ikke er mulig å forlenge rullebanene på 19 lufthavner som har rullebaner på mellom 800 og 1000 meter.

Grunnen er at terrenget og trafikkgrunnlaget mange steder er for tynt til å rettferdiggjøre investeringene.

– Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller overgang til mindre flytyper, sier Falk-Petersen.

– Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller overgang til mindre flytyper, sier Falk-Petersen. Avinor-sjef Dag Falk-Petersen mener det viktigste i den neste transportplanen er å opprettholde standarden på norske flyplasser. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Må ha god kvalitet

Avinor-sjefen legger samtidig vekt på at det aller viktigste for norsk luftfart i den kommende NTP-perioden er at standarden på flyplassene i Norge opprettholdes.

Totalt planlegger Avinor å bruke 24 milliarder kroner i perioden på hele lufthavnsnettet og flysikringstjenesten.

– Det å opprettholde standarden er det primære for oss, sier han til Teknisk Ukeblad.

Viktige investeringer

Falk-Petersen peker samtidig på at ny terminal på Bergen lufthavn Flesland og oppgraderinger av Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn Værnes er viktig i den kommende perioden.

Han legger likevel mest vekt på at viktigheten av å fullføre utbyggingen av Gardermoen.

– Dette er så viktig fordi Gardermoen er et nav i det norske systemet, sier han.

Les også: Gardermoen må utvides

Gardermoen eser ut

Blinker ut rullebane tre på Gardermoen

Vil frede Gardermoen

Sentralisering

Avinor anbefaler også å bygge nye lufthavner på Helgeland og i Lofoten. Blir dette realisert, vil det innebære at man legger ned Mosjøen lufthavn Kjærstad, Røssvoll på Helgeland samt Svolvær og Leknes i Lofoten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn på henholdsvis Gimsøy i Lofoten og på polarsirkelen på Helgeland. De områdene har ingen direkte ruter til Oslo og andre sentre, og det er også kostbart å fly derfra. Derfor vil være et stort løft hvis vi får det igjennom, sier Falk-Petersen til Teknisk Ukeblad.

Samtidig påpeker han at det ikke vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å bygge disse nye flyplassene, noe som vil kreve ekstraordinær finansiering utover Avinors rammer.

– Det vil derimot være samfunnsøkonomisk nyttig, sier han.

Lite i Finnmark

Ellers foreslår Avinor ingen endringer i Finnmark og på Vestlandet.

– Vi har ikke funnet en løsning som gir et bedre tilbud enn det de allerede har i Hammerfest. I Kautokeino er det heller ikke trafikkgrunnlag for å bygge ny lufthavn, sier Falk-Petersen.

Les også: Norwegian gir opp Rygge

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.