En utvidelse av Gardermoen er tvingende nødvendig for å takle framtidas trafikkvekst, mener Avinor. (Bilde: Knut Bry / Oslo Lufthavn AS)
Konsernsjef Sverre Quale i Avinor (til høyre) vil sette av plass til en mulig tredje rullebane på Gardermoen i framtida. (Bilde: Leif Hamnes)

Gardermoen må utvides

  • Motor

Oslo Lufthavn Gardermoen vil om få år være for liten.

Det varslet konsernsjef Sverre Quale i Avinor under dagens framlegging av forslag til Nasjonal Transportplan for 2010 – 2019.

Milliarder

En ny terminal til om lag 3,5 milliarder kroner er blant de prioriterte satsingsområdene. Men det er ikke alt.

– Vi mener også at det bør legges bånd på nødvendig areal slik at en utvidelse til tre rullebaner er praktisk mulig den dagen det blir aktuelt. Det vil være uklokt å "bygge inn" Gardermoen nå, sa Quale.

Eksplosiv vekst

Quale legger ikke en ytterligere rullebane inn i Avinors NTP-forslag riktig ennå. Den dagen en rullebane 3 blir aktuell, kan imidlertid komme raskere enn antatt.

Avinor opererer med en forventet vekst i flytrafikken i Norge på 40 prosent fram mot 2020. Det baserer seg igjen på et premiss om at trafikkmengden vil utvikle seg på samme måte som den har gjort de seneste tiårene, med en årlig vekst på 2,8 prosent.

Til sammenligning økte flytrafikken i Norge med 6,8 prosent fra 2006 til 2007, ifølge Avinors egne tall.

– Veksten tvinger fram investeringer i størrelsesorden 20 – 25 milliarder kroner, sa Quale, som samtidig fastslo at de økonomiske rammevilkårene i dag ikke står i stil med investeringsbehovet.

Ikke bare Gardermoen

Avinor nøyer seg ikke med å kreve økte midler. Det statseide flyplasselskapet vil også at statlige kjøp av regionale lufthavntjenester blir gjeninnført, som et ledd i en generell opprusting av luftfarten i distriktene.

Bakgrunnen ligger i et behov for større kapasitet ved distriktsflyplassene, ikke minst i Nordområdene. Det skyldes opptrapping av petroleumsvirksomheten, men også turisme – over hele landet.

– Myndighetenes turismesatsing er i ferd med å gi resultater, noe som skaper press på distriktsflyplassene. Flere ønsker å reise til og i Norge, ikke minst registrerer vi et økende antall fritidsreisende fra Øst- Europa, sa Quale.

Unnamanøver

Men hva så med klimaet, dersom Avinor utvider kapasiteten i takt med etterspørselen?

Quale manøvrerte seg i dag ut av hele problematikken ved å henvise til egne klimatiltak for luftfarten, som Avinor vil presentere for regjeringen 30. januar.

– Det er uakseptabelt at utslippene av klimagasser øker i takt med trafikkveksten. Men vi vil komme med klimatiltak som går lengre enn det regjeringen har signalisert, sa Quale.

– Uakseptabelt

Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, bruker også ordet "uakseptabelt".

– Å bygge ut flyplassene for større kapasitet er ikke noe svar på klimautfordringen – tvert imot, sier Haltbrekken.

Han mener det at Avinor ikke vil finansiere utbyggingene med landingsavgifter, tyder på at flytrafikken er følsom for prisøkninger.