Norsk batterifabrikk

Equinor, Hydro og Panasonic dropper batterifabrikk i Norge

Skulle skapt 2000 norske arbeidsplasser.

Batterier er en sentral del av det grønne skiftet. Nå dropper Hydro, Equinor og Panasonic planene om en norsk batterifabrikk.
Batterier er en sentral del av det grønne skiftet. Nå dropper Hydro, Equinor og Panasonic planene om en norsk batterifabrikk. (Foto: Mathias Klingenberg)

Skulle skapt 2000 norske arbeidsplasser.

Equinor, Hydro og Panasonic har besluttet å skrinlegge planene om en batterifabrikk i Norge, opplyser Hydro i en pressemelding.

Hydro skriver at det er en «samlet vurdering av business-scenario» for deltakelse i den europeiske batteriverdikjeden som er bakgrunnen for at de tre selskapene har besluttet å droppe planene.

Ingen av partene har planlagt videre aktivitet på dette tidspunktet, heter det i pressemeldingen.

Etter planen kunne fabrikken ha skapt rundt 2.000 norske arbeidsplasser.

Har tro på norsk batteri

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) skriver i en epost til NTB at det fortsatt kan skapes mange nye arbeidsplasser og høy eksportverdi i fremtiden.

– Det er flere gode initiativer på gang i Norge allerede, og vi heier på alle sammen, skriver Vestre.

Han sier at regjeringen har stor tro på at norsk batterinæring kan spille en viktig rolle i å akselerere det grønne skiftet i verden.

– Regjeringen skal føre en aktiv næringspolitikk, og jeg er optimistisk med tanke på å få flere store batterietableringer til Norge, legger han til.

Konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Norsk Hydro presenterer resultatet for tredje kvartal. Foto: Terje Pedersen/NTB

Mindre avhengig av Asia

De tre storselskapene undertegnet i fjor en intensjonsavtale der målet var å starte en studie der de skulle utforske mulighetene for etablering av en bærekraftig og konkurransedyktig europeisk batterinæring. Bakgrunnen var EUs mål om å bli mindre avhengige av batterier fra Asia.

Siden da har selskapet vurdert tomter i flere norske kommuner. E24 skrev i august at Equinor, Hydro og Panasonic åpnet for å legge fabrikken til utlandet.

Bakgrunnen er at elbiler med norske batterier som eksporteres mellom EU og Storbritannia, vil bli ilagt 10 prosent i straffetoll fra 2027.

Brexit-problemer ikke avgjørende

I januar i år meldte TU at det var stor interesse for å huse den mulige batterifabrikken. Mellom 20 og 30 kommuner hadde den gang svart på selskapenes forespørsel.

Mange kommuner ble skuffet da de fikk beskjed om at det ikke var aktuelt. 

– Dette har hele tiden vært et forprosjekt og nå har vi konkludert med at det ikke er aktuelt å gå videre. Det var ikke problemene rundt Brexit som dukket opp som ble avgjørende, men det var en komponent i en totalvurdering, sier informasjonsdirektør i Hydro, Halvor Molland.

Brexitavtalen gjør at biler produsert i EU kan eksporteres tollfritt til Storbritannia, men om de er basert på batterier produsert utenfor EU, blir det toll. Det rammer også norske batterier selv om vi er medlem av EØS.

Etter at tollproblematikken ble kjent har Hydro og Equinor også vurdert å legge fabrikken i EU, men nå blir det ingen fabrikk i stedet.

– Selv om det ikke blir noe fabrikk i denne omgangen så er vi investert i teknologien. Vi er en stor eier i Corvus i Bergen og vi eier rundt én prosent av NorthVolt i Sverige. Sammen med NorthVolt har vi etablert HydroVolt i Fredrikstad som skal sørge for å resirkulere brukte batterier.

Les også

 

Kommentarer (53)

Kommentarer (53)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå