(Bilde: BYD)

Utfasing av forbrenningsmotor

En av verdens største elbilprodusenter tror Kina er helektrisk innen 2030

Jobber for rask utfasing av fossilbiler.

Kinesiske kjøretøy, inkludert personbiler, kommer til å være helt elektrifisert innen 2030, tror lederen for Kinas største elbilprodusent, BYD, Wang Chuanfu.

Kinesisk elbilpolitikk har fått ny oppmerksomhet etter at det har blitt kjent at kinesiske myndigheter ønsker å  fase ut bruk av fossilt drivstoff i veitransporten.

Foreløpig har de ikke angitt noen tidspunkt for når dette skal skje, men det blitt spekulert i at det kan skje i 2040.

Når BYD-sjefen tipper 2030, er det imidlertid verdt å lytte. Wang har ifølge Nikkei stor påvirkningskraft på myndighetenes politikk innen elektrifisering av veitransport.

Wang sier ifølge avisen at han forventer at myndighetene vil sette ulike tidsfrister for elektrifisering, med busser til offentlig kommunikasjon innen 2020, mens tunge kjøretøy kan følge i 2025.

Jobber for progressiv elbilpolitikk

BYD-sjefen sier at han har foreslått, og jobber for innføring av politikk som skal gi mer miljøvennlig veitransport i Kina. Han hevder å BYDs styrke er at de har kjennskap til hvilken retning kinesisk politikk for miljøvennlige biler tar.

Kinesiske myndigheter forventer at nybilmarkedet vil være 35 millioner nye biler i året i 2025. Minst en femdel av disse bilene skal være miljøvennlige elektrifiserte biler samme år. 

Fra 2018 vil alle bilprodusenter i landet bli pålagt å selge et visst antall miljøvennlige biler. Dette året skal 8 prosent av bilene som selges være ladbare, i 2019 10 prosent, og i 2020 12 prosent.

Bilindustrien i landet har imidlertid ønsket at kravet skal lempes på, da det av mange sees på som for ambisiøst, ifølge Reuters.

En utfasing av biler med tradisjonell drivlinje betyr imidlertid ikke at det er siste spikeren i kista for forbrenningsmotoren. Elektrifisering spenner tross alt fra milde hybrider med små 48 voltsmotorer til ren batteridrift.

Legger press

Daimlers kinesiske foretak Denza selger en Mercedes B-klasse-basert bil med 62 kilowattimers batteri i Kina.
Daimlers kinesiske foretak Denza selger en Mercedes B-klasse-basert bil med 62 kilowattimers batteri i Kina. Foto: Denza

Kineserne er langt fra de eneste som pønsker på hvordan og når vanlige fossilbiler skal fases ut. Storbritannia og Frankrike har satt 2040 som mål, enkelte tyske delstater snakker om 2030, mens 2025 er i spill i Norge og Nederland.

Wang sier ifølge Reuters at BYD har tro på at ulike tidsfrister kommer til å møtes, og at det kan skje tidligere enn man tror. Dette fordi land som har planer for å fase ut fossilbiler legger et press på andre land.

IHS Markit Automotive-analystiker James Chao sier til Reuters at han tror det absolutt er en mulighet for at alle biler som selges verden over er elektrifisert på ett eller annet nivå innen 2030.

BYD er en av verdens største produsenter av elbiler, og den største i Kina. Etter at det tidligere denne måneden ble kjent at Kina ønsker å fase ut salget av fossilbiler, har aksjekursen skutt i været. Det samme gjorde kursen til Geely, selskapet som eier Volvo. 

Det ble solgt en halv million ladbare biler i Kina i 2016. Ifølge Qz.com ble det frem til august i år solgt 320.000 slike biler i landet, hvorav nærmere 80 prosent er rene elbiler.

Ifølge en rapport fra McKinsey er også utvalget ladbare biler størst i Kina, men 75 ulike modeller å velge mellom.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)