LUFTFART

En av luftfartshistoriens mest kjente piloter er død

Chuck Yeager ble 97 år.

Chuck Yeager i Bell X-1-cockpiten.
Chuck Yeager i Bell X-1-cockpiten. Foto: Wikimedia commons
8. des. 2020 - 07:05

Den amerikanske flygerlegenden Charles «Chuck» Yeager er død, 97 år gammel.

Det meldte familien hans på Twitter mandag kveld amerikansk tid.

Raskere enn lyden

Luftfartshistorien prydes av mange store og kjente navn, men et av de viktigste kapitlene har Chuck Yeager i hovedrollen.

14. oktober 1947 ble han den første til å gjennomføre en kontrollert flygning raskere enn lydens hastighet.

Farkosten var rakettflyet Bell X-1 som oppnådde Mach 1,06 i plan flukt på 45 tusen fots høyde, over det som i dag er flybasen Edwards i California.

I forbindelse med 70-årsjubileet for denne flygningen i 2017, snakket vi med luft- og romfartsekspert Erik Tandberg, som dessverre også døde tidligere i år, 87 år gammel.

I hans bok var Yeager blant de største.

Ble aldri astronaut

– Da Yeager satte rekorden, gikk jeg fremdeles på videregående skole. Men 50 år senere, i 1997, reiste jeg over til Edwards og fikk være vitne til en flott markering. Yeager ankom i baksetet på en F-15 Eagle og over fløy en SR-71 Blackbird som avga to overlydsdrønn. Jeg fikk så vidt hilst på ham før han holdt den kanskje mest patriotiske talen jeg noen sinne har hørt. Han er en flott kar, selve bildet på en erkeamerikaner, fortalte Tandberg for tre år siden.

Testflyger Chuck Yeager og rekordflyet #46-062, som fikk kallenavnet Glamorous Glennis etter hans kone. <i>Foto:  Wikimedia Commons</i>
Testflyger Chuck Yeager og rekordflyet #46-062, som fikk kallenavnet Glamorous Glennis etter hans kone. Foto:  Wikimedia Commons

Han syntes det var litt trist at Yeager aldri ble astronaut. Det het seg at det å fly i verdensrommet var så krevende at det ikke var nok med eminente flygeregenskaper. Det var behov for akademisk bakgrunn i tillegg. Yeager skaffet seg aldri høyere utdanning.

– Dette var jo bare tull egentlig, han hadde garantert fløyet like godt i verdensrommet som alle andre kosmo- og astronauter, påpekte Tandberg og la til at han tross alt gjorde en meget bra karriere i litt lavere luftlag.

Fløy F-15 som 89-åring

X-1 var utformet som et prosjektil. Nærmere bestemt var det Browning .50-kaliberkula, altså 12,7-millimeter, som dannet malen for skroget. Flyet hadde et vingespenn på 8,5 meter, lengde på 9,4 meter og en startvekt på 5,5 tonn. Rakettmotoren i halen var av typen Reaction Motors XLR11-RM-5 som brukte drivstoffkombinasjonen fortynnet etylalkohol og flytende oksygen, hadde fire kamre og leverte en skyvkraft på til sammen 26,7 kN.

Brenntida var på rundt fem minutter. Flyet ble med ett unntak båret opp og sluppet fra et Boeing B-29 Superfortress. Den 6. november 1947 satte Yeager en ny hastighetsrekord, Mach 1,35, mens den raskeste ferden ble foretatt 26. mars 1948 med Mach 1,45.

Seks år etter X-1-rekorden var Yeager også blant de første til å passere Mach 2, og så sent som i 2012 fløy han igjen raskere enn lyden som 89 år gammel copilot i en F-15 Eagle.

For ett år siden gikk han til sak mot Airbus. Yeager og hans advokater likte dårlig at Airbus brukte Yeager-navnet i sin promotering av høyhastighetshelikopteret Racer, da dette konseptet ble lansert på Le Bourget i 2017.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.