(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den elektriske versjonen av Honda Jazz skal testes nå i 2011 og kommer i salg om et år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Elektrisk Jazz og ladbar Accord

DETROIT: Honda må kunne sies å være både tidlig og sent ute i utviklingen av sin elektriske portefølje.

Hydrogen

Tidlig ute med brenselcellebiler: Honda FCX Clarity har vært leaset ut i et mindre antall et par år nå.

Les også: Norsk-amerikansk hydrogensamarbeid

Midt på treet tidlig når det gjelder hybrider – som for eksempel Prius-kopien Honda CR-Z.

Men når det gjelder kun batteridrift og ladbare hybrider, har Honda inntil nylig gått stille i dørene.

Til årets bilmesse i Detroit hadde Honda med seg en elektrisk versjon av Honda Jazz. Eller Fit som den heter i Nord- og Sør-Amerika, Kina og hjemme i Japan. Her fortsetter vi med Jazz.

El-Jazz ble først vist fram i Los Angeles tidligere på høsten i fjor, og skal nå testes på den amerikanske vestkysten sammen med en ladbar variant av Honda Accord.

Tester i California

I første omgang er det et ganske så småskala testprogram Honda nå starter opp i California. Kun fire biler i alt.

Stanford University og Google, som begge holder til i Silicon Valley, får hver sin prototyp på el-Jazz nå i år.

Det får også byen Torrance, sør for Los Angeles. De skal i tillegg teste en Accord plug-in-hybrid.

Honda skal teste ut sitt nye plug-in-hybridsystem i en Accord. Foto: Honda

Ifølge Honda er planen å starte serieproduksjon og salg av elbilen om et år. Også den nye hybridteknologien skal ut på markedet i 2012. Men det kan like gjerne bli i en annen modell enn Accord.

Kraftige motorer

Elversjonen av Jazz er utstyrt med den samme elektriske drivlinja som FCX Clarity. Inkludert den 92 kW store motoren som yter dobbelt så mye effekt som for eksempel Mitsubishi i-MiEV.

Men brenselcella i Clarity er naturligvis kastet ut. Den er erstattet med en litiumionebatteripakke fra Toshiba. Honda oppgir rekkevidden til 70–100 miles, altså 112–161 kilometer.

Heller ikke i det nye hybridsystemet sparer Honda på de elektriske kreftene. Den 120 kW store elmotoren har selskap av en atkinsonsyklus i-VTEC bensinmotor på to liter. Dette er altså en serie/parallellhybrid som på papiret kan minne om det Prius benytter, og det Ford annonserer vil komme i deres ladbare hybrid.

Les sakene: – Vi elektrifiserer på Ford-måten

Toyota: To mil er nok el-rekkevidde

BMWs superhybrid skal i serieproduksjon

Ladbar Volvo V60

A1 e-tron skal på veien

Egen batteriproduksjon

Batteriet har ikke all verdens energikapasitet, 6 kWh, så batteridrift alene holder kun til 25 kilometers kjøring. Omtrent det samme som Toyota Prius plug-in. Den har et 5,2 kWh batteri og to mils elektrisk rekkevidde.

Litiumionebatteriet i den ladbare Accord-prototypen produseres av Blue Energy. Dette er et selskap der Honda (49 prosent) har gått sammen med batterigiganten GS Yuasa.

GS Yuasa har mer litium i ilden. Gjennom selskapet Lithium Energy Japan samarbeider de med Mitsubishi om å lage batterier til tidligere nevnte i-MiEV samt søstermodellene fra PSA, Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

Flere saker fra Detroit:

Norgesvante stjernebiler

Toyota skynder seg med hydrogen

Volvo viste vrak

Prius i fire utgaver

Nok en elektrisk årets bil