California har flere hydrogenbiler på veiene enn Norge, deriblant Honda FCX Clarity (nærmest). De to andre bilene er Daimler F-Cell (basert på A-klasse) og en ombygd Nissan X-trail. (Bilde: CAFPC)

Norsk-amerikansk hydrogensamarbeid

Hydrogen and Fuel Cells in the Nordic Countries

Konferansen kombinerer den årlige HyNor-konferansen med Norsk hydrogenforums hydrogen- og brenselcelleseminar

Konferansen er en del av serien av nordiske konferanser innen hydrogen og brenselceller. Tidligere er tilsvarende konferanser holdt i Stockholm i 2006 og i Reykjavik i 2003

ØKERN, OSLO: Sør i California er en hydrogenbil et mindre uvanlig syn enn i Norge, hvor det knapt finne hydrogenbiler på veiene. Samtidig har vi noe amerikanerne knapt har, nemlig offentlig tilgjengelige fyllestasjoner.

Nå inngår norske HyNor og California Fuel Cell Partnership (CAFPC) et formelt samarbeid for å trekke veksler på hverandres erfaringer.

Nordisk konferanse

– Vi hadde vårt første møte i går, og det var meget vellykket, forteller avtroppende HyNor-leder Anne Marit Hansen til Teknisk Ukeblad.

HyNor har allerede et samarbeid med danske Hydrogen Link og svenske Hydrogen Sweden gjennom Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) .

At de nå også knytter seg til California, ble kjent på konferansen «Hydrogen and Fuel Cells in the Nordic Countries» som startet i Oslo tirsdag og varer fram til og med torsdag.

– Det er flere områder vi kan jobbe sammen på. For eksempel markedskontakt og informasjonsarbeid rettet mot førstelinjeberedskapen, for å gi dem en bedre forståelse av hydrogen. Å jobbe mot bilprodusentene er også viktig, men markedene våre er veldig forskjellige, sier Hansen.

Anne Marit Hansen, avtroppende leder i HyNor
Anne Marit Hansen i HyNor. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Flere biler

Hun påpeker at California ligger langt foran Norge og Skandinavia når det gjelder antall biler som kan kjøre på hydrogen.

– Samtidig ligger de bak oss når det gjelder den kommersielle implementeringen.

Hydrogensatsingen i den amerikanske delstaten har bidratt til at det er i dette markedet bilprodusentene prøver ut sine prototyper og nær serieproduksjonsklare modeller.

Det gjelder også for brenselcellebilen, Honda FCX Clarity, som ble lansert i fjor. Men på tross av mye presseoppmerksomhet, en gunstig leasingpris på 600 dollar i måneden og 45 mils rekkevidde, var det i sommer kun ti kunder som hadde tegnet leiekontrakt, melder Bloomberg . Honda mener at infrastrukturen fortsatt ikke er god nok.

Ny stasjon i 2010

HyNor brukte konferansen til å gjøre opp status for året som ifølge Hansen har vært meget aktivt.

Hun pekte på de har åpnet to nye hydrogenstasjoner, i Lier og på Økern, arrangert Viking Rally og skaffet typegodkjenning til Mazda RX-8 RE.

Les sakene: Kronprinsen ga gass

Halv effekt med hydrogen

Viking Rally i gang

Fossil energi ga el-seier

I løpet av 2010 skal det etter planen skaffes flere biler fra Daimler til prosjektet (basert på Mercedes-Benc B-klasse), forhåpentlig skal Oslo få sin første hydrogenbuss og minst én ny hydrogenstasjon skal åpnes. Den bygges på Kjeller og blir den teknisk mest avanserte stasjonen langs den norske hydrogenveien.

Les også: Ti millioner til hydrogenbiler

I tillegg jobbes det med nye knutepunkter i Drammen og Stavanger, samt en hydrogenbåt i Bergen.