Gunnar Birkenfeldt fra Ferdinand Motor på vei inn til seier i elbilklassen i EVS Viking Rally med sin Tesla Roadster. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Gunnar Birkenfeldt fra Ferdinand Motor på vei inn til seier i elbilklassen i EVS Viking Rally med sin Tesla Roadster. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Søstrene Marlene (nærmest) og Veronica Engan, som representerer NAF Asker og Bærum, vant hydrogenklassen i EVS Viking Rally. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Gunnar Birkenfeldt får blomster og gratulasjoner fra Fyrst Albert II av Monaco. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Marlene Engan har kjørt inn til seier i EVS Viking Rally og møtes av blant andre Liv Signe Navarsete, Harald N. Røstvik og fyrst Albert II av Monaco. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Fossil energi ga el-seier

  • Kraft

Deltakerne i EVS Viking Rally prøver å markedsføre framtidens utslippsfrie biler.

Viking Rally i gang

Men i en oppstartsfase hender det at man må ty til uortodokse triks.

Tauet av vanlige biler

Vinneren av rallyets elbilklasse, Team Ferdinand Motor med sjåfør Gunnar Birkenfeldt måtte nemlig lade sin Tesla Roadster med fossil hjelp.

Dette er nemlig en amerikansk versjon av Tesla Roadster som ikke er satt opp for det norske kraftnettet. Og de tre Teslaene som deltok i rallyet hadde bare én lader på deling. Da Birkenfeldt gikk tom for strøm i går kveld så det stygt ut for siste etappe inn til Stavanger.

– Vi tok et par kjappe telefoner til Teslas ingeniører i England og fikk bekreftet det vi trodde, nemlig at det er problemfritt å lade den ved hjelp av tauing. Så vi fikk lånt en vanlig bil og slepet den rundt et par timer i natt, forteller Birkenfeldt til Teknisk Ukeblad.

Ved hjelp av regenerativ bremsing ladet Teslaen 82A med 400 V slik at kilowattimene rant fort inn på litium-ionbatteriene i den elegante superelbilen.

Søstre vant hydrogenklassen

En rekke nyskapende biler deltok i rallyet som gikk på Hydrogenvegen fra Oslo til Stavanger og ble avsluttet onsdag kveld.

I tillegg til elbiler deltok også hydrogen- og ladbare hybridbiler.

I hydrogenklassen var det to søstre fra NAF Asker og Bærums lag som vant. Marlene og Veronica Engan kjørte en Toyota Prius.

– Vi gjorde det best ved at vi brukte minst hydrogen. Det var flere som gikk tom i dag og måtte dytte bilen. Det gjelder å holde jevn gass, sier Marlene Engan.

Hun kjører rally til vanlig, men mener hydrogenbiler ennå ikke er så egnet for den slags.

– Ikke ennå. Det må mer utvikling til, sier hun.

Eidsiva Energi vant klassen for ladbare hybrider i en Toyota Prius.

Stor interesse

For Gunnar Birkenfeldt og Ferdinand Motor, som er parallellimportør av Tesla, var seieren god reklame. Selv om det strengt tatt ikke virker nødvendig:

– Vi har solgt 11 Tesla Roadster nå som skal leveres til sommeren. Etter at Tesla lanserte sin familiesedan, Model S, tok det ikke lang tid før vi hadde 12-15 forhåndsbestillinger, forteller Birkenfeldt.

Tesla lanserer familiebil