Mazda RX-8 Hydrogenbil under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Halv effekt med hydrogen

Mandag åpnet to nye hydrogenstasjoner, Hydrogenveien og miljøbilløpet EVS Viking Rally i Oslo og Lier.

Viking Rally i gang

Kronprinsen ga gass

2

Hausser opp H -Mazda

Etter seks års arbeid kan HyNor altså offisielt erklære at hydrogeninfrastrukturen mellom Oslo og Stavanger er på plass.

Samtidig falt HyNor for fristelsen for å skryte opp sine egne hydrogenbiler:

«En av hydrogens største fordeler er at det kan produseres fra ulike kilder, og forbrennes effektivt uten å forurense. I tillegg har hydrogenbiler samme egenskaper, standard og kvalitet som det vi kjenner fra dagens bilpark», het det i en pressemelding fra HyNor mandag.

Det er imidlertid ikke produsenten av én av HyNors leasingbiler, Mazda, enig i.

Halv effekt

I spesifikasjonene til Mazda RX-8 Hydrogen RE kommer det tydelig fram at du må finne deg i å ofre en god del kjøreglede når du kjører med hydrogen i den kjente sportsbilen med rotasjonsmotor.

I H 2-modus er maks effekt 80 kW (109 hk), mot 154 kW (210 hk) i bensinmodus.

Kjørt på hydrogen har den et dreiemoment på 140 Nm, mot 222 Nm når den kjøres med bensin.

Og ifølge Mazda selv er rekkevidden på kun 100 km med hydrogen på tanken, mens med bensin kan råtassen kjøre 549 km mellom hver tanking.

Mest forbrenningsmotor

Av HyNors bilpark er det bare en prototyp av Think City som har en brenselcelle som genererer elektrisitet av hydrogenet.

Toyota Priusene og Mazdaene har derimot forbrenningsmotorer som er justert til å kunne forbrenne hydrogen sammen med luft.

I USA har energiminister Steven Chu nå varslet at de kommer til å stoppe bevilgningene til forskning på brenselceller for biler i statsbudsjettet som starter i oktober.

Bråstopp for hydrogenbiler