GIR GASS: Her blir kronprins Haakon den første som fyller hydrogen på StatoilHydros stasjon på Økern i Oslo. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Liv Signe Navarsete under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Kronprins Haakon under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. Kronprinsen får titte på teknologien som gjør det mulig å fylle hydrogen på tanken. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Kronprinsen ga gass

  • arkivnyheter

Både kronprinsen, samferdselsministeren og Oslos byrådsleder dukket opp for å åpne landets tredje hydrogenstasjon på Økern i Oslo mandag.

Senere på dagen ble det også åpnet en fyllestasjon i Lier utenfor Drammen.

Mazda RX-8 Hydrogenbil under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509.
HYDROGENBIL: Denne Mazda RX-8 hydrogenbilen ble den første som fikk full tank på Økern i Oslo, og det var kronprisen som fylte tanken. Kjetil Malkenes Hovland

Bruker 150 millioner

– Det er ikke bilen som forurenser, men drivstoffet, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) under åpningen av Hydrogenvegen fra Oslo til Stavanger. Etter hvert skal det bygges flere fyllestasjoner, i Kristiansand, Lyngdal og Bergen.

Staten gjennom Forskningsrådet har gitt ca. 8 millioner kroner av de 24 millioner kronene det koster å bygge de to hydrogenstasjonene i Lier og på Økern, samt å oppgradere stasjonen i Porsgrunn. Regjeringen bruker ca. 150 millioner kroner på forskning og utvikling av utslippsfrie biler i 2009, ifølge miljøstiftelsen Zero.

Bak Hydrogenvegen står samarbeidsprosjektet HyNor, som ble etablert våren 2003. Det består av rundt 50 aktører innen industri, kollektivtrafikk, regionale myndigheter og organisasjoner.

Får hydrogen fra Rjukan

Den nye stasjonen på Økern i Oslo drives for øyeblikket med tilkjørt hydrogen produsert på Rjukan, men det skal etter hvert legges til rette for elektrolyse på selve stasjonen. Pumpen er ganske lik en vanlig bensinpumpe. Siden hydrogenbilene ennå ikke er standardiserte, må man først bruke et halvt minutt på å måle hvor full tanken er før man fyller. Selve fyllingen tar noen minutter mer enn å fylle bensin.

– Pumpen skal matche bensinpumpene mest mulig, sier Ulf Hafseld, leder for forretningsutvikling hydrogen i StatoilHydro.

Ulf Hafseld sjef for forretningsutvikling hydrogen StatoilHydro under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509.
– Pumpen skal matche bensinpumpene mest mulig, sier Ulf Hafseld, leder for forretningsutvikling hydrogen i StatoilHydro.LIK: Det er viktig for StatoilHydro at hydrogenpumpen skal være like enkel å bruke som andre drivstoffpumper, ifølge Ulf Hafseld, leder for forretningsutvikling hydrogen. Kjetil Malkenes Hovland

Jobber med hydrogenbusser

Selskapet jobber også med en fyllestasjon for buss sammen med Hynor og rutebilselskapet Ruter. StatoilHydro håper dette kan være på plass i 2011. Prosjektet har fått penger av Forskningsrådet, og Oslo kommune har satt av penger. Nå mangler bare bussene.

Pumpene leverer hydrogen trykksatt til 350 eller 700 bar, alt etter hvilken hydrogenbil man fyller.

– Hydrogen kan bli stort

– Dette er en skikkelig milepæl. Vi får et lite cluster her på Østlandet, sier Einar Håndlykken i miljøstiftelsen Zero, som har jobbet mye med hydrogen.

– Hydrogen gir null utslipp, og er en av få muligheter til å bruke fornybar energi til transport. Hydrogen er noe av det som kan bli stort. Og hydrogenbiler kan innfases fort, sier Håndlykken.

– Gir mer frihet

Zero mener stasjonene som åpnes nå, gjør bilene hakket mer anvendelige, selv om det fremdeles er et svært begrenset antall steder man kan fylle. Zero håper på 50 hydrogenstasjoner etter hvert.

Einar Håndlykken Zero. Åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509.
Zero mener stasjonene som åpnes nå, gjør bilene hakket mer anvendelige, selv om det fremdeles er et svært begrenset antall steder man kan fylle. Zero håper på 50 hydrogenstasjoner etter hvert.MILEPÆL: Einar Håndlykken i Zero er glad for at to nye hydrogenstasjoner er på plass i Oslo og Lier i dag, men håper at 50 stasjoner kommer på plass etter hvert. Da kan det kanskje bli flere hydrogenbiler i Norge enn de 15 som finnes i dag. Kjetil Malkenes Hovland

– For å få til teknologiutviklingen må vi få opp volumet fra dagens 15 hydrogenbiler til 150. Bilene må komme i vanlig bruk. Så tar vi steget til 1500, sier Håndlykken, som mener hydrogen er en fordel fordi det er like anvendelig som bensin og diesel.

– Hydrogen gir mer frihet. Jeg har kjørt en del elbil og kjenner begrensningene, sier Håndlykken.

Lae utfordrer oljeselskapene

– Vi er glade for å kunne fylle hydrogen i stedet for fossilt drivstoff, sier byrådsleder Erling Lae i Oslo.

Politikerne har forpliktet seg til å halvere byens CO2-utslipp innen 2030. Det skal bygges 400 ladestasjoner for elbiler, det blir mer bruk av biogass, og all kollektivtrafikk skal unngå fossilt drivstoff.

– Jeg vil utfordre alle de andre oljeselskapene til å gjøre det samme som StatoilHydro, sier Lae, som ser fram til den dagen alle bensinstasjoner tilbyr hydrogen, gass og hurtiglading av elbilbatterier.