Mazda RX-8 Hydrogenbil under åpning av StatoilHydros hydrogenstasjon på Økern i Oslo 110509. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Med Kronsprins Haakon bak rattet, Henning Solberg i passasjersetet og samferdselsminister Liv Signe Navarsete ved hydrogenpumpa ble Hydrogenveien offisielt åpnet i dag. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Bråstopp for hydrogenbiler

Både kronprinsen og samferdselsministeren var tidlig ute i dag for å fylle hydrogen fra én av to nyåpnede hydrogenstasjoner og samtidig offisielt åpne den såkalte Hydrogenveien.

Les også: Kronprinsen ga gass

Dette skjer i skarp kontrast til energidebatten på andre siden av Atlanteren. I USA er hydrogen nå offisielt utsatt som drivstoff for biler.

For langt fram

– Brenselcelleteknologi for biler har vil ikke få praktisk nytte på minst 10-20 år. Vi prioriterer nå å støtte forskning som kan bære frukter litt raskere, sa energiminister Steven Chu ifølge New York Times da han ga en pekepinn på hvordan kommende statsbudsjett ser ut.

Steven Chu, som er nobelprisvinner i fysikk, har dermed skrinlagt eller utsatt George W. Bush' drøm om at hydrogenet skulle redde USA ut av sin oljeavhengighet.

Stasjonære brenselceller

Chu understreket samtidig at energidepartementet kommer til å fortsette sin satsing på brenselceller til stasjonær bruk, i motsetning til for transport.

På denne måten kan hydrogenet stå som et energireservoar uten at man pådrar seg å måtte bygge ut komplisert infrastruktur, blant annet for kompakt lagring under trykk.

Det er ganske eksakt samme holdning som Jon Samseth og andre eksperter uttrykte i Teknisk Ukeblad for snart et år siden.

Les saken: - Troen på hydrogen har fordunstet